سرویس: اخبار شهرضا ۱۶:۴۲ - جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

رئیس دانشکده خوارزمی شهرضا:

آموزشکده فنی پسران شهرضا رتبه دوم پژوهشی در منطقه ۷ کشوری را کسب کرد

رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: آموزشکده فنی پسران شهرضا یکی از قطب‌های علمی در شهرستان شهرضا محسوب می‌شود

به گزارش شهرضانیوز، سید مجید عطایی ظهر امروز در خطبه‌های قبل از نماز جمعه این هفته شهرضا، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ طبق ماده ۲۳ برنامه پنجم توسعه، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای متعلق به وزارت آموزش و پرورش از این وزارتخانه جدا شدند و با پیوستن به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشکیل دادند.

وی افزود: از سال ۱۳۵۵ شهرستان شهرضا همگام با سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور اقدام به تاسیس مراکزی بنام انستیتو تکنولوژی نمود که هدف آنها تربیت تکنسین یا نیروی انسانی فنی یا نیروی مهارتی و به قول معروف نیروهای آچار به‌دست بود که این نیروها در زنجیره تعادل هرم انسانی بین مهندس (کارشناس) و استاد‌کار (کارگر متبحر) ایفای نقش می‌کردند.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: با شروع انقلاب اسلامی تمامی این انستیتوتکنولوژی‌ها در سراسر کشور منحل شدند و با توجه به زمینه‌های مساعد در شهرستان از جمله موقعیت جغرافیای مناسب، علاقه وافر دانش‌آموزان متوسطه و پذیرش ۴۵ درصدی آنها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شهر و از همه مهمتر پتانسیل نیروی انسانی کارآمد و متخصص در اکثر رشته‌های فنی و حرفهای، تلاش‌هایی از سوی مسئولین شهر در سال ۱۳۷۸ به منظور اخذ مجوز تاسیس یک آموزشکده فنی از مراجع ذیصلاح انجام شد که نهایتا این تلاش‌ها در سال ۱۳۷۹ به بار نشست و آموزشکده فنی خوارزمی در این سال تاسیس شد.
وی بیان کرد: در ابتدا این مرکز با سه رشته حسابداری، کامپیوتر و الکترونیک به تربیت دانشجو پرداخت و متعاقبا به توجه به عملکرد مثبت مجموعه و بازده بالا، مجوز سه رشته دیگر، برق صنعتی، ساختمان و مکانیک خودرو را اخذ و هم اکنون با ۶ رشته در دو نوبت روزانه و شبانه به فعالیت آموزشی خود مشغول است.
عطایی تصریح کرد: از بدو تاسیس آموزشکده‌های فنی سراسر کشور در قالب دفتر مدارس عالی فنی و حرفه‌ای که زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش بودند به فعالیت پرداختند و از حدود سال ۱۳۸۶ این مراکز در قالب مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم و زیر مجموعه وزرات آموزش و پرورش بودند.
وی اظهار کرد: از اواسط سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی تمامی آموزشکده‌ها و دانشکدههای فنی طبق ماده ۲۳ برنامه پنجم توسعه از وزارت آموزش و پرورش منفک و به وزرات علوم، تحقیقات و فناوری پیوستند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای رسما تشکیل شد.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: دانشگاه فنی و حرفهای جزء یکی از ۳ ابر دانشگاه بزرگ کشور و یکی از مهمترین دانشگاه‌ها در عرصه تولید، خودکفایی و مهمتر از همه اقتصاد مقاومتی است و به عبارتی نمونه واقعی دانشگاه نسل سوم به شمار می‌آید.
وی افزود: دانشگاه‌های نسل اول همگی آموزش محور بودند، در حالیکه دانشگاه‌های نسل دوم آموزش-پژوهش محور بودند اما در دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش، توسعه و راه‌اندازی کسب و کار و آمادهسازی دانشجویان برای بازار کار در دستور کار قرار دارد.
عطایی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته برای تربیت نیرو -چند مدل اجرا می‌شود، بیان کرد: مدل اول، برخی از کشورهای اروپایی دانشجویانی را تربیت می‌کنند که با درس خواندن توانایی ورود به صنعت و آمادگی شغلی را هم داشته باشند مانند کشور آلمان.
وی اظهار کرد: مدل دوم، در بعضی کشورها نیروها در سطح کلان‌ و با آمادگی بالا در دانشگاه تربیت می‌شوند و پس از ورود آنها به شرکت‌های صنعتی و تولیدی،  آموزش فارغ‌التحصیلان متناسب با وظیفه شغلی آنها در یک بازه زمانی صورت می‌گیرد و سرانجام وارد چرخه اشتغال می‌‌شوند مانند کشور آمریکا.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: در کشور ما هیچ یک از این مدل‌ها اجرا نمی‌شود و در نتیجه صنعت کشور ما با فارغ‌التحصیلانی مواجه است که مهارت‌های لازم برای کار را ندارند و بنابراین نمی‌توانند آنان را جذب کنند که نتیجه آن معضل بیکاری دانش‌آموختگان و مهاجرت نخبگان به کشورهای بیگانه است.
وی خاطرنشان کرد: در ایران فقط دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که شباهت کمی به مدل اول دارد و طبق آمار اعلام شده ۷۰ درصد دانشجویان آن وارد بازار کار شده‌اند.
عطایی با اشاره به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است، بیان کرد: شاید اکثرا فکر کنند که اقتصاد مقاومتی فقط به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی است، بلکه یکی از مصادیق واقعی اقتصاد مقاومتی، بحث بهره‌وری در سازمان‌ها و صرفه‌جویی است.
وی با اشاره به اینکه نمود واقعی فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز کشور به پنجههای کارآمد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای متجلی می‌شود، اظهار کرد: دانشگاه فنی وحرفه‌ای مصداق عینی و عملی دانشگاه کارآفرین است که تکنسین ماهر را برای بازار کار تربیت می‌کند.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای طوری تربیت می‌شوند که نه تنها متکی به دستگاه‌های دولتی و نهادها نیستند بلکه در مواردی تعدادی از افراد را نیز مشغول فعالیت می‌کنند و در یک جمله که این دانشجویان سربار جامعه نیستند.
وی با بیان اینکه در دنیا تمام دانش گاهها به دو دسته عرضه محور و تقاضا محور تقسیمبندی میشوند، تصریح کرد: در ایران بیشتر دانشگاه‌ها عرضه محور و تئوری محور هستند یعنی صرفنظر از تقاضای جامعه به تربیت نیروهای تحصیل‌کرده در مقاطع کارشناسی به بالاتر می‌پردازند و فارغ‌التحصیلان آنها غالبا با صنعت بیگانه هستند.
عطایی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای جزو دانشگاه‌های تقاضا محور است، بیان کرد: این دانشگاه‌ها گوشه چشمی به بازار و صنعت دارند، یعنی کلیه برنامههای آنها و حتی گسترش آنها  بر اساس نیاز صنعت تدوین میشود.    
وی افزود: دانشگاههای ما در زمینه علوم بنیادی پیشرفتهای خوبی داشته‌اند و امروز دانشگاههای ایران در تولید مقاله پیشرو و دارای رتبه جهانی هستند یعنی توانسته‌اند مرزهای دانش را گسترش دهد و این امر بسیار خوب است.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت:  اما در مرحله عمل یعنی جایی که باید این علم به ثروت و فناوری تبدیل شود و به عبارت بهتر ارتباط صنعت و دانشگاه به مفهوم واقعی بسیار ضعیف عمل کرده و حرفی برای گفتن ندارد، این مسئله مورد توجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار گرفته و سعی داشته تا در کنار آموزش‌های تئوری به دانشجویان، مهارت‌های عملی آنان را نیز تقویت کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه تب مدرکگرایی در کشور فراگیر شده و این نگرانی وجود دارد که فارغ‌التحصیلان تکنسین ما صرفا به خاطر داشتن مدرک بالاتر در دوره‌های ناپیوسته ادامه تحصیل دهند و عملا رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را خدشه‌دار کنند.
عطایی اظهار کرد: این فرهنگ فراگیر در کشور که همه میل به پشت میز نشینی دارند باید اصلاح شود چرا که در کشورهای پیشرفته جهان به ازای هر ۵ نفر تکنسین یک کارشناس وجود دارد در حالیکه در کشور ما این موضوع برعکس شده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیرا وزارت آموزش و پرورش نیز به این نتیجه رسیده که باید غالب دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش سوق بدهند تا عملا با ورود به مراکز فنی و حرفه‌ای در سطح آموزش عالی، برای بخش صنعت و نیاز بازار کار تربیت شوند و عملا این نگاه غلط که هنرستانها در سطح پایین‌تری قرار دارند و یا دانش‌آموزان هنرستانی از علم و هوش کمتری برخوردارند باید اصلاح شود.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا گفت: آموزشکده فنی پسران شهرضا خوارزمی یکی از قطب‌های علمی در شهرستان شهرضا محسوب میشود که سالانه تعداد زیادی دانشجو از هنرستان‌ها و مراکز کارودانش به سمت این مرکز جهت علم آموزی و کارآموزی سوق داده میشوند.
وی تصریح کرد: شهرستان شهرضا بواسطه قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و همچنین واسط سه استان پهناور کشور و بهره‌مندی از شهرک‌های صنعتی متعدد، نیازمند دانشگاهی است که بتواند نیروی انسانی مورد نیاز بخش صنعت را تامین کند.
عطایی بیان کرد: متاسفانه تاکنون اعتماد متقابلی بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و صنعتگران وجود نداشته است، چرا که جامعه ما گرفتار فارغ التحصیلانی است که تازه بعد از فراغت از دانشگاه باید وارد صنعت شده و دورههایی را بگذرانند تا بتوانند وارد عرصه کار شوند و این موضوع هزینه سربار گزافی را به جامعه تحمیل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اخیرا تحرکاتی صورت گرفته که نقش این دانشگاه را در بهبود وضعیت، پررنگ‌تر می‌نماید، اظهار کرد: از جمله تحرکات مهم این آموزشکده عبارتند از، تعامل مثبت با مسئولان بخش صنعت در سطح شهرستان و استان و آمایش نیروهای مورد نیاز این بخش و گسترش رشته‌ها بر اساس نیاز شهرستان و استان می‌باشد.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا با اشاره به اخذ مجوز دو رشته فناوری اطلاعات (IT) در مقطع کاردانی و رشته الکترونیک در مقطع کارشناسی، گفت: این اولین رشته در مقطع کارشتاسی است که از سال آینده در آموزشکده خوارزمی عملیاتی می‌شود.
وی با بیان اینکه این دانشگاه موفق به کسب رتبه دوم پژوهشی در منطقه ۷ کشوری و در بین ۲۶ آموزشکده شده است، تصریح کرد: همایش هوشمندسازی ساختمان با هدف افزایش سطح آگاهی شهروندان توسط این دانشگاه برگزار شد.
عطایی بیان کرد: با توجه به انتقال قریب‌الوقوع آموزشکده به محل جدید، به منظور راه‌اندازی مجموعه و نوسازی تجهیزات قدیمی و فرسوده و رفاه حال دانشجویان، همیاری و مساعدت خیرین و مردم علم دوست و فرهنگ دوست این شهرستان مورد انتظار است.
وی افزود: هرچند که بخش مهمی از همین ساختمان‌های در حال احداث توسط خیرین احداث شده ولی به مساعدت‌های بیشتر نیاز است.
رئیس دانشکده فنی خوارزمی پسران شهرضا بیان کرد: در حال حاضر کمک‌های نقدی برای تجهیزات زیربنایی، آسفالت مجموع و تکمیل ساختمان نیمه تمام نمازخانه از اولویت‌های مهم این آموزشکده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان شهرستان شهرضا و روسای ادارات و مردم فرهنگ دوست این شهرستان، نگاه مثبت و سازنده‌ای به توسعه این آموزشکده دارند و امیدوارم که این روند با شتاب افزون‌تری ادامه یابد و شاهد این باشیم که از اقصا نقاط کشور به منظور علم‌آموزی این آموزشکده مورد توجه قرار گیرد.

یک دیدگاه برای “آموزشکده فنی پسران شهرضا رتبه دوم پژوهشی در منطقه ۷ کشوری را کسب کرد”

  1. عسگری گفت:

    سلام علیکم
    در مورد قطب علمی بودن ، اصولا این گونه مراکز با توجه به ساختار و اهداف تاسیس نمی تواند قطب علمی باشند بهتر است بیشتر در خصوص قطب مهارت بودن آنها مطلب بیان شود . این موضوع در اسامی آموزشکده ودانشکده نهفته است .این مراکز آموزشکده هستند نه دانشکده ، هرچند در صحبت های جناب آقای عطایی هر دو اسم بیان شده است.

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: