سرویس: اقتصادی ۲۰:۰۰ - جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳

ابهام در تامین فاینانس چینی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

در حالی وزیر راه از تامین هزینه ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان از طریق فاینانس چینی خبر داده که عضو کمیسیون عمران مجلس از عدم تامین این هزینه می گوید.

چهارشنبه گذشته کلنگ ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. راه‌آهنی که به گفته عباس آخوندی قرار است در مدت چهار سال ساخته شود.

وزیر راه در رابطه با این پروژه گفته است؛ این پروژه تهران، فرودگاه امام خمینی، قم و اصفهان را در مسیری ۴۱۰ کیلومتری به یکدیگر متصل می‌کند. قطار این خط با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سیر خواهد داشت که سرعت آن تا ۳۵۰ کیلومتر نیز قابل ارتقاء است.

آخوندی افزود: هزینه ساخت این پروژه بدون احتساب ناوگان ۲٫۵ میلیارد یورو است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از طریق فاینانس چین تامین شده و ال سی های آن نیز گشایش شده و محل تامین منابع ۸۰۰ میلیون یورو دیگر نیز از منابع داخلی کشور است.

این در حالی است که عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که هنوز فاینانس خارجی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان تامین نشده است، گفت: این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات و عدم تخصیص کار معطل مانده بود و پروژه به صورت فاز-فاز دنبال می‌شد.

محمد فیروزی اظهار کرد: این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات و عدم تخصیص کار معطل مانده بود و پروژه به صورت فاز-فاز دنبال می‌شد. هنوز فاینانس این پروژه محقق نشده و احتمالا ساخت این خط‌آهن با استفاده از منابع داخلی آغاز شده است.

روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور (www.cdtic.ir) نیز در خبری اقدام به انتشار اظهارات رئیس‌جمهوری در سفر به استان قم  کرد. در بخشی از این خبر به نقل از رئیس جمهوری آمده است؛ اعتبار لازم برای این خط ریلی ۲٫۶ میلیون دلار است که در چند روز گذشته گشایش پیدا کرد و با اطمینان به محضر شما عرض می‌کنم که این طرح اجرایی می‌شود.

منبع تسنیم

همچنین بخوانید:

پاسخی بگذارید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.