سرویس: اقتصادی ۱۰:۳۰ - یکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳

دلیل تاخیر افتتاح آزادراه حرم‌تاحرم چیست

درحالی قرار بود فاز یک آزادراه حرم‌تاحرم تابستان امسال به‌بهره‌برداری برسد که وزیر راه افتتاح این پروژه را به دلایل ایمنی به پایان امسال‌ موکول کرده است.

به گزارش شهرضانیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آخرین روز کاری هفته گذشته از آزادراه حرم تا حرم بازدید کرد. وی در این بازدید با تاکید بر ضرورت تشکیل تیمی برای بررسی جوانب تحویل آزادراه قم-گرمسار، گفت: مهم‌ترین مسئله وزارت راه بحث ایمنی در پروژه‌هاست و آزادراه قم-گرمسار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به عدم بهره‎برداری از پروژه‌های نیمه‎کاره و ناقص، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و سایر تجهیزات راهداری در آزادراه مذکور را از مهم‌ترین اقدامات دانست و افزود: باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم.

البته مباحث مربوط به ایمنی فقط یک روی سکه است. اوایل اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به صرفه‌جویی روزانه ۱۵۰ میلیون تومانی مصرف سوخت با بهره‌برداری از آزادراه قم-گرمسار در عین حال گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم مشکل تامین منابع مالی دارد.

علی نورزاد با تاکید بر این‌که تلاش می شود با مدیریت جهادی این آزادراه تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد یکی از مشکلات مقابل پروژه آزادراه حرم تا حرم را تامین منابع مالی اعلام کرد و گفت: قرار است تا در یک تناوب زمانی معین مبلغ قابل توجهی از راه‌های مختلف چون اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانجات دولتی و بودجه عمومی به این پروژه تزریق شود.

به فاصله چند روز پس معاون وزیر راه و شهرسازی این بار معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از افتتاح فاز اول آزاد‌راه حرم تا حرم تا سفرهای تابستانی امسال خبر داد و گفت: آزادراه قم گرمسار مسیر کنونی را ۸۵ کیلومتر کاهش می‌دهد.

حسن احمدی نوری با بیان اینکه فاز دو آزادراه حرم تا حرم در قالب ۴ باند رفت و برگشت ساخته خواهد شد اظهار کرد: کل فاز یک و دو ۳۵۰ کیلومتر است که با بهره برداری از این آزادراه‌ها مرکز و جنوب و جنوب شرق کشور به شمال شرق متصل می‌شود.

وی میزان اعتبار برای بهره برداری از آزادراه مذکور را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیشرفت این پروژه در حال حاضر ۷۵ درصد است که پیش بینی می‌کنیم برای سفرهای تابستانی امسال به بهره برداری برسد.

این در حالی بود که چند ساعت پس از اظهارات معا

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آخرین روز کاری هفته گذشته از آزادراه حرم تا حرم بازدید کرد. وی در این بازدید با تاکید بر ضرورت تشکیل تیمی برای بررسی جوانب تحویل آزادراه قم-گرمسار، گفت: مهم‌ترین مسئله وزارت راه بحث ایمنی در پروژه‌هاست و آزادراه قم-گرمسار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به عدم بهره‎برداری از پروژه‌های نیمه‎کاره و ناقص، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و سایر تجهیزات راهداری در آزادراه مذکور را از مهم‌ترین اقدامات دانست و افزود: باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم.

البته مباحث مربوط به ایمنی فقط یک روی سکه است. اوایل اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقلبا اشاره به صرفه‌جویی روزانه ۱۵۰ میلیون تومانی مصرف سوخت با بهره‌برداری از آزادراه قم-گرمسار در عین حال گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم مشکل تامین منابع مالی دارد.

علی نورزاد با تاکید بر این‌که تلاش می شود با مدیریت جهادی این آزادراه تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد یکی از مشکلات مقابل پروژه آزادراه حرم تا حرم را تامین منابع مالی اعلام کرد و گفت: قرار است تا در یک تناوب زمانی معین مبلغ قابل توجهی از راه‌های مختلف چون اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانجات دولتی و بودجه عمومی به این پروژه تزریق شود.

به فاصله چند روز پس معاون وزیر راه و شهرسازی این بار معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از افتتاح فاز اول آزاد‌راه حرم تا حرم تا سفرهای تابستانی امسال خبر داد و گفت: آزادراه قم گرمسار مسیر کنونی را ۸۵ کیلومتر کاهش می‌دهد.

حسن احمدی نوری با بیان اینکه فاز دو آزادراه حرم تا حرم در قالب ۴ باند رفت و برگشت ساخته خواهد شد اظهار کرد: کل فاز یک و دو ۳۵۰ کیلومتر است که با بهره برداری از این آزادراه‌ها مرکز و جنوب و جنوب شرق کشور به شمال شرق متصل می‌شود.

وی میزان اعتبار برای بهره برداری از آزادراه مذکور را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیشرفت این پروژه در حال حاضر ۷۵ درصد است که پیش بینی می‌کنیم برای سفرهای تابستانی امسال به بهره برداری برسد.

این در حالی بود که چند ساعت پس از اظهارات معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، لارتی مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم از افزایش هزینه‌های احداث این پروژه به دلیل نوسانات نرخ مصالح خبر داد.

بابک لارتی اواسط اردیبهشت امسال گفته بود:‌ هزینه اجرای آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم-گرمسار حدود ۳۶۸ میلیارد تومان برآورد می‌شد که این رقم پس از نوسانات نرخ مصالح و با احتساب هزینه‌های بیمه، مالیات و تملک اراضی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 در یک سال اخیر اگر چه عالی‌ترین مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاران خارجی جلسات متخلفی را برگزار کرده، اما با این حال بسیاری از پروژه‌های مهم راهسازی کشور از کمبود منابع مالی رنج می‌برند. مسئله‌ای که به اختلافات بین کارفرما و پیمانکار دامن زده و باعث شده تا روند ساخت پروژه‌های راهسازی کُند و در پاره‌ای مواقع متوقف شود.

وی ساخت و توسعه آزادراه‌ها، لارتی مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم از افزایش هزینه‌های احداث این پروژه به دلیل نوسانات نرخ مصالح خبر داد.

بابک لارتی اواسط اردیبهشت امسال گفته بود:‌ هزینه اجرای آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم-گرمسار حدود ۳۶۸ میلیارد تومان برآورد می‌شد که این رقم پس از نوسانات نرخ مصالح و با احتساب هزینه‌های بیمه، مالیات و تملک اراضی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 در یک سال اخیر اگر چه عالی‌ترین مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاران خارجی جلسات متخلفی را برگزار کرده، اما با این حال بسیاری از پروژه‌های مهم راهسازی کشور از کمبود منابع مالی رنج می‌برند. مسئله‌ای که به اختلافات بین کارفرما و پیمانکار دامن زده و باعث شده تا روند ساخت پروژه‌های راهسازی کُند و در پاره‌ای مواقع متوقف شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پاسخی بگذارید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.