سرویس: اقتصادی ۱۴:۵۴ - دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

افزایش مطالبات معوق گمرک از بیمه ها به ۱۲۳ میلیارد تومان بابت بیمه ترانزیت و عبور موقت/ دل رحمی رئیس گمرک برای شرکتهای بیمه

در حالی اصل بدهی شرکتهای بیمه بابت ترانزیت و عبور موقت به گمرک ایران چیزی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است که جمع مطالبات معوق شرکتهای بیمه، به بیمه ایران به بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس مجموع مطالبات معوق شرکتهای بیمه به گمرک ایران حدود ۲۵ درصد از اصل […]

166539_703در حالی اصل بدهی شرکتهای بیمه بابت ترانزیت و عبور موقت به گمرک ایران چیزی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است که جمع مطالبات معوق شرکتهای بیمه، به بیمه ایران به بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس مجموع مطالبات معوق شرکتهای بیمه به گمرک ایران حدود ۲۵ درصد از اصل بدهی این شرکتها را در بر می گیرد.

در حالی که پیش از این رئیس کل گمرک ایران خبر از افزایش رقم مطالبات گمرک از شرکت های بیمه به حدود ۱۱۸ میلیارد تومان داده بود. برابر اخبار واصله از سوی دادسرای دیوان محاسبات کشور در خصوص بررسی بخشی از عملکرد مالی سنوات ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۱ گمرک ایران، بررسیها مبین عدم پیگیری وصول مطالبات به حدود ۱۲۳٫۳ میلیارد تومان از شرکتهای بیمه از بابت عدم ایفای تعهدات آنها در مورد تخلفات شرکتهای حمل و نقل ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی در سنوات مذکور است. در این رابطه، دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۱، عباس معمارنژاد در هفدهمین نشست کمیسیون حمل و نقل در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اعلام کرده بود: ” اگر مصرانه به دنبال وصول این مطالبات باشیم، ۳ شرکت بیمه ای ورشکست می شوند”.

به گزارش بولتن نیوز، عدم وصول مطالبات توسط گمرک ایران از شرکتها بیمه به دلیل احتمال ورشکسته شدن برخی شرکتهای بیمه! در حالی روز به روز افزایش می یابد که در تیر ماه ۱۳۹۱ گمرک ایران به دلیل انجام ندادن تعهدات و برخی تخلفات، صدور بیمه تامین ترانزیت را متوقف کرد کرده ولی به فاصله بسیار اندکی و با فشارهایی که وارد شد مجبور شد تا دوباره این نوع بیمه نامه ها را همچون روال سابق صادر کند!.

البته در اردیبهشت ماه سال ۹۱، معمارنژاد از صدور بخشنامه ای خبر داده بود که منجر به کاهش قاچاق و الزام شرکتهای بیمه ای برای ایفای تعهداتشان می شود و در این رابطه گفته بود: این بخشنامه، نخست به دلیل حجم قاچاقی که در مورد برخی از کالاها صورت می گیرد و البته برای الزام برخی شرکت های بیمه ای به ایفای تعهداتی که پس از صدور تضمین ها برعهده دارند صادر شده است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در حمایت از شرکتها بیمه افزوده بود: این شرکت ها متوجه نبوده اند که چه ریسکی را متحمل شده اند و به ازای هر ۱۰ میلیون تومان بن بیمه، تنها ۱۸۰۰ تومان حق بیمه دریافت کرده اند. مجموع حق بیمه ها نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

اما داستان “بن بیمه” یا “بن ترانزیت” چیست:

در این روش، مسئولیت تعهدات گمرکی را که شرکت‌های حمل‌و‌نقل‌ بین‌المللی در قبال گمرک دارند، شرکت‌های بیمه برعهده می‌گیرند؛ به عنوان مثال اگر قرار است یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی باری را از پاکستان به مقصد ترکیه حمل کند و برای این کار باید از ایران رد شود، از آنجا که هر کشور حریم خاص خود را دارد، شرکت حمل‌ونقل باید تعهداتی را در قبال گمرک آن کشور بپذیرد. در این پروسه، گمرک ارزش کالا را تعیین کرده و با لحاظ مواردی همچون سود بازرگانی، عوارض، کسری کالا، حقوق گمرکی و … نرخ تضمین تعهدات را مشخص می‌کند. در این میان بیمه‌ها طی قراردادی با شرکت‌های حمل و نقل تعهد این کار نسبت به گمرک را بر عهده می‌گیرند.

طبیعتا با توجه به حجم و ارزش کالایی که در حال جابه‌جایی است ارقام بسیار نجومی از مبالغ نقدی لازم است تا بتوان این تضمین را در گمرک ایجاد کرد. بر همین اساس در ایران از ۱۶ سال قبل عده‌ای از متخصصان فن، ابزاری را به نام “بیمه تامین ترانزیت” ایجاد کردند که به صورت کوپن در اختیار گمرک قرار می‌گیرد. این کوپن‌ها به شرکت‌های حمل و نقل فروخته و در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کالا، مطالبات گمرک از محل همین بن‌های ترانزیت به شرکت‌های بیمه منتقل می‌شود، اما از آنجا که صنعت ترانزیت در ایران متولی واحدی ندارد و هرگاه ابزاری به جهت تسهیل امور اندیشیده می‌شود، افراد سودجویی هم پیدا می‌شوند که از آن سوء‌استفاده کنند.

عده‌ای افراد سودجو شرکت حمل و نقل تاسیس کرده و این بن‌ها را از شرکت‌های بیمه می‌خرند، سپس کالایی را از گمرک مبدا حمل کرده، اما هیچ وقت به گمرک مقصد نمی‌رسانند. این تخلفات باعث شکل‌گیری قاچاق درکشور شد که علت آن را باید در وجود ضعف در نظارت، دانست.

موضوعی که با جدیت مراجع نظارتی و گمرک در به‌کارگیری GPS که در هر لحظه موقعیت کامیون را در این عرصه وسیع جغرافیایی نشان می‌دهد و هزار ابزار دیگر که در همه کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد به راحتی قابل کنتر است.

در خاتمه سوال اینجا است که اگر شرکتهای بیمه گر بابت تعهدی که انجام نمی دهند پول می گیرند و گمرک هم آنقدر دل رحم است که برای ورشکستگی بیمه ها از آنها نه تنها مطالباتش را نمی گیرد بلکه از ایشان حمایت هم می کند، چرا گمرک این عمل خیر را برای ضعفایی مثل ما هم تسری نمی بخشد تا ما هم دستی بر آب زده و صفایی بکنیم!. جالب اینکه فردا پس فردا برای همین گزارش باید برویم دادسرا و جواب شکایتهای گمرکی ها را بدهیم که چرا حرف نامربوط زدید و آمار افشاگری کردید!.

همچنین بخوانید:

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: