سرویس: اخبار شهرضا ۰۸:۰۷ - سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳

شهرضانیوز گزارش می‌دهد

شهرستان شهرضا جزو شهرستان‌های برتر اصفهان در جذب مسافر است

شهرستان شهرضا جزو شهرستان‌های برتر استان اصفهان در جذب مسافر است و بیشتر مسافران ورودی به شهرستان شهرضا با حضور در امامزاده شاهرضا(ع) و زیارت آن از جاذبه های اطراف آن استفاده می‌کنند.

به گزارش شهرضانیوز، شهرستان شهرضا از جمله شهرهای قدیمی منطقه اصفهان است که بر شاهراه ارتباطی۵ استان بزرگ کشور، فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته است.

بازار تاریخی شهرضا شهرضانیوز
بازار قدیمی شهرستان شهرضا از آثار تاریخی و زیبا، به یادگار مانده از دوره سلجوقیان است، این بازار دارای کاروانسراها و اماکن قدیمی بوده و در مرکز بازار چهار سوقی قرار دارد که گنبدی آجری بر فراز آن ایجاد شده است.
وجود زیرساخت های لازم جهت سرمایه گذاری موجب شده تا منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت در جنوب این شهرستان پیش بینی شود.
قرار گرفتن در صنعتی ترین استان کشور، موقعیت خاص جغرافیایی آن در کنار مسیر کریدور شمالی جنوبی کشور و دسترسی های آسان جاده‌ای و ریلی، به این شهر یک چهره استثنایی بخشیده، آن چنان که فرصت های متعددی را پیش روی سرمایه‌گذاران دور اندیش قرار داده است.

شاهرضا42
شهرستان شهرضا جزو شهرستان‌های برتر استان اصفهان در جذب مسافر است و بیشتر مسافران ورودی به شهرستان شهرضا با حضور در امامزاده شاهرضا(ع) و زیارت آن از جاذبه های اطراف آن استفاده می‌کنند.
شهرضا از قدیم الایام مهد علم و دانش بوده است تا جایی که این شهر را یونانچه ایران نامیده‌اند از مشاهیر و علمای این شهر می توان به محمدرضا قمشه ای، حسین الهی قمشه‌ای، حکیم فرزانه، حکیم مهدی الهی قمشه ای، حکیم صهبا،شهید آیت الله مدرس، پروفسور پرویز ولندانی، پروفسورهدایت و سردار رشید اسلام شهید حاج محمد ابراهیم همت اشاره کرد..
امامزاده سیده خاتون، مسجد نو، مسجد حاج عبدالحمید، قدمگاه خواجه خضر و مسجد جامع از جمله جاذبه‌های شهرستان شهرضا محسوب می‌شود که همه ساله مسافران زیادی را راهی این شهرستان می کند.

بی بی سیده خاتون

بقعه سید خاتون شهرضا
در شمال شرقی شهرضا بقعه‌ای قرار دارد که دارای یک صحن نسبتاً وسیع است که در اطراف آن اتاق‌هایی ساخته شده است.
بقعه متبرکه بی بی سیده خاتون یکی از مکان‌های زیارتی با قدمت ۷۹۵ ساله در شهرستان شهرضا است. این بنای شکوهمند آرامگاه خاتون صالحه و خیره از خاندان آل مظفر بوده که به همراه ۷۲ تن از یارانش به این دیار آمده و به دست امیر تیمور به شهادت رسیده است .
در سمت شرقی این بقعه مکان دیگری وجود دارد، دو قبر دیگر در آن واقع شده که به احتمال زیاد این دو قبر مربوط به دو تن دیگر از افراد آل مظفر است. مساحت این بنا سه هزار متر مربع و مربوط به دوران آل مظفر است، این بنای مذهبی دارای صحن و سرای وسیع است. بقعه متبرکه بی بی سیده خاتون در شمال شرقی شهرستان شهرضا واقع شده و زیارتگاه عاشقان و محبان به خاندان اهل بیت و مکانی امن برای دوستداران این بانوی مکرمه است.

سفال1

سفال و سرامیک شهرضا سوغات مسافران نوروزی
سفالگری پیشینه‌ای طولانی در شهرضا دارد و سالیان درازیست که شیوه ارتزاق برخی از مردمان شهرضا شده است. هنر سفالگری در این منطقه به شیوه خاص خود تکوین یافته است به گونه‌ای که امروزه از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده و شهرضا نیز در کنار میبد و لالجین همدان دارای سبک خاص خود در سرامیک و سفال گشته است. ویژگی های تمایز دهنده و مشخصه‌های اصلی این پدیده در شهرضا در طرح ها و نقش ها و نیز در نوعی رنگ لاجوردی خاص خود را نشان می دهد.
شهرضا با دو نوع خاک کار مى‌کنند، یکى خاک رس منطقه و دیگر خاک سفید که از نقاط دیگر آورده مى‌شود. ظروف آبى شهرضا که منقوش است، نقش‌هایى به‌ رنگ سیاه با خطوط و طرح‌هایى ظریف شامل گل و برگ و تصویر ماهى و پرنده و حیوانات دیگر دارد که تمام ظروف را مى‌پوشاند.
این اشیا با خاک سفید ساخته مى‌شود، سفال هفت رنگ شهرضا نیز با خاک سفید ساخته مى‌شود که ابتدا سطح ظرف را با لایه‌اى از گل دوغاب سفید خالص‌تر مى‌پوشانند، بعد نقوش مختلف را با خطوط ظریف سیاه ترسیم کرده، سپس داخل نقش را با لعاب‌هاى رنگین متنوع پر مى‌کنند و بعد تمام بدنه را با لعاب بى‌رنگى مى‌پوشانند و مى‌پزند.
نوع دیگرى از سفال نیز در شهرضا ساخته مى‌شود که بیشتر در اصفهان نقاشى مى‌شود و شبیه سفال هفت رنگ است. در این نوع فقط نقوش با لعاب هستند و زمینه بدون لعاب مى‌ماند ایجاد نقش بوسیله کنده‌کارى روى سفال نیمه‌خشک روش دیگرى است که در شهرضا به‌کار مى‌رود. برای معرفی این هنر در ورودی شهرستان شهرضا بازارچه ای راه اندازی شده که با استقبال گردشگران نوروزی مواجه شده است به طوریکه اغلب میهمانان سوغات خود را از میان سفال و سرامیک انتخاب می‌کنند.
تولید سفال و سرامیک در این شهرستان از دوره قاجار آغاز شده و این هنر در خانواده سهیلی از ۷۰سال پیش تاکنون رونق داشته است. اکثر تولیدات سفال و سرامیک که در این منطقه تولید می شود گلدان‌های خیامی، فیروزه، کاشی های هفت رنگ و فیروزه در ابعاد مختلف، انواع گلدان‌های مشبک بری و ظروف مصرفی فیروزه است.

سمنو

پخت سمنوی سنتی شهرضا
پخت سمنوی سنتی در شهرستان شهرضا با قدمت بیش از ۵۰۰ سال همراه و همدل با مردم شده و با همان آداب و رسوم گذشتگان در پاتیل مسی و با چوب و هیزم و فقط به نیت نذر پنج تن آل عبا و حضرت فاطمه زهرا (س) انجام می شود.
برای پخت سمنو از مراحل آغازین آن تا زمانی که پخته شود می توان عشق و علاقه به خاندان اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) را مشاهده کرد زیرا این نذری است برای رفع گرفتاری، برآورده شدن حاجات و غذایی است که در میان خانواده های این دیار کهن دارای جایگاه و تقدس خاصی است.
این غذای مقوی، تنها غذایی است که از آب و آرد تهیه می شود و درآن هیچ ماده افزودنی دیگر مانند نمک و شکر اضافه نمی شود. شیرینی و حلاوت این غذای سنتی به خاطر دانه های طلایی گندم است که جوانه زده،آرد می شود و به آرد سوهان معروف است. سبوس موجود در گندم، مقوی بودن این غذا را اثبات و سرخ کردن آرد آن ، رنگ قهوه ای را به سمنو می دهد و زیبائی اش را دوچندان می کند.
یکی از طباخان سمنو در باره این آیین در شهرضا گفت: از زمانی که تصمیم به پخت سمنو می گیری و آیات قرآن و ادعیه مفاتیح الجنان را قرائت می کنی، می دانی که به آنچه می خواهی دست می یابی.
دانه های گندم که به دست مردمان این دیار در آب خیس می شود شروعی دوباره برای تلاش نو و جوانه زدن است.
به گفته طباخان سمنو ، استفاده از گندم با کیفیت، تاثیر زیادی در طعم و مزه سمنو دارد. در مراسم سمنوپزان شهرضا، ابتدا پاتیل مسی در کوره کاهگلی قرار می گیرد و استاد سمنوپز با توجه به تجربه خود مقدار مشخصی آرد و آب را در پاتیل می ریزد و کار پخت را آغاز می کند.
سمنوپز با صبر و حوصله درکنار پاتیل می ماند و شروع به هم زدن سمنو می‌کند تا تمام آب داخل پاتیل بخار شود و محلولی خمیرگونه در پاتیل بماند که این عمل را سرخ کردن می گویند.
در اثر سرخ کردن، رنگ آرد و آب قهوه ای شده و دارای عطر خاصی می شود.
پس از آن، به سمنو شربت می دهند یعنی مقدار مشخصی آب به آن اضافه می کنند تا رقیق شود و سمنو دوباره به جوش آید، این عمل را در طول پخت چند با تکرار می کنند.
پس از گذشت حدود ۱۸ ساعت، سمنو را دم انداخته یعنی پارچه ای سفید بر روی پاتیل قرار می‌دهند. این پارچه سفید به روی دو وسیله هم زدن سمنو(حصوم) انداخته شده و سینی قدیمی مسی که در آن قرآن، آینه، شمع، شانه، شکلات و یک ظرف آب است، قرار می گیرد. سپس باید آتش را از زیر پاتیل خارج کرد تا سمنو دم بکشد و عمل پخت کامل شود که این کار حدود هفت ساعت یعنی تا طلوع سپیده صبح روز بعد ادامه دارد.
پخت سمنوی سنتی در شهرضا حدود ۲۴ ساعت به طول می کشد و جنبه نذری دارد، این شیوه پخت سمنو در کشور بی نظیر است. مردم شهرضا همزمان با سرد شدن تدریجی هوا تا نیمه اول فروردین سال بعد سمنو می پزند.
هرسال حدود ۵۰۰ پاتیل مسی سمنو با ظرفیت متفاوت در ایام و مناسبت‌های خاص بخصوص اعیاد مذهبی، وفات ائمه و پنجشنبه شب‌ها در شهرضا طبخ می شود.

همچنین بخوانید:

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.