سرویس: دین و اندیشه ۱۶:۳۸ - جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲

حجت‌الاسلام اعرافی

«بعثت» مکمل عقل برای رسیدن به اوج کمال انسانی است

حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعهالمصطفی (ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: هدف از بعثت حضرت رسول (ص) رشد و کمال بشر به قله‌هایی بود که بدون دستاوردهای وحی امکان نداشت. وی اظهار داشت: در حقیقت بشر با اینکه دارای عقل است و عقل او نیز راهگشا و حجت است […]

750866_PhotoAحجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعهالمصطفی (ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: هدف از بعثت حضرت رسول (ص) رشد و کمال بشر به قله‌هایی بود که بدون دستاوردهای وحی امکان نداشت.

وی اظهار داشت: در حقیقت بشر با اینکه دارای عقل است و عقل او نیز راهگشا و حجت است اما هیچ‌گاه بدون کمک و راهنمایی وحی، عقل بشر نمی‌تواند به اوج کمال برسد بنابراین «بعثت» مکمل عقل، و وحی راهنمای عقل است، همچنین بعثت برای آن است که بشر به کمال مطلوب خود نائل شود.

اعرافی عنوان کرد: تعابیر مختلفی درباره بعثت در روایات آمده است مبنی بر اینکه پیامبر (ص) آمد تا عقل‌ها را زنده کند، حیات جدیدی را به بشر ببخشد و او را از قید و بندهای شیطانی و اهریمنی آزاد کند تعابیر گوناگونی است که همگی به یک حقیقت اشاره دارد و آن اینکه وحی، مکمل عقل و راهنمای بشر به اوج کمال انسانی است و این هدف اصلی بعثت به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف اصلی بعثت در جامعه اسلامی محقق شده است، تصریح  کرد: به صورت نسبی بله، اما به صورت کلی خیر! به صورت نسبی با درخشش و طلوع خورشید اسلام، پایه و اساس یک سلسله معارف و حقایق جدیدی در جهان بشری بنیان گذاشته شد.

رئیس جامعهالمصطفی(ص) العامیه یادآور شد: تمدن اسلامی در پرتو بعثت شکل گرفت و همه می‌دانند که تمدن اسلامی، حلقه‌ای مکمل در رشد و تعالی بشر بوده  وبه صورت نسبی انسان‌های بزرگی در این مکتب پرورش یافتند و معارف جدیدی به بشر عرضه شد اما هنوز سیر مطلوبی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم این روند تکاملی بشر در پرتو وحی، اسلام و رسالت پیامبر (ص) ادامه دارد و اوج آن با ظهور امام زمان (عج) به منصه ظهور می‌رسد و بشر باید سیر تکامل خویش را در پرتو وحی ادامه دهد تا در ظل حکومت مهدوی قرار گیرد.

اعرافی درباره اینکه جامعه اسلامی ما در حال حاضر تا چه اندازه در این مسیر گام برداشته است و لازمه رسیدن به این تکامل چیست، گفت: قرآن کریم که دستاورد وحی و رسالت، دستاورد پیامبر اکرم (ص) است یک نسخه، راهنما و آئین‌نامه است؛ هنگامی این نسخه و راهنما اثر بخش خواهد بود که انسان‌ها با تلاش و کوشش خویش این نسخه را فهمیده و به کار گیرند. ما به طور نسبی شاهد این بوده‌ایم که بشر با تلاش و دقت خویش از این نسخه بهره برده اما به طور کامل از آن استفاده نکرده است. همچنین در روایات شرط بهره‌گیری از قرآن کریم این گونه بیان شده که لازم است انسان هم قرآن را بفهمد و هم اینکه درصدد معالجه امور فردی و اجتماعی خود به واسطه قرآن برآید.

وی ادامه داد: تا حدی که بشر این موضوع را درک کرده، در معالجه خویش اثر گذاشته و در موارد بسیاری مشاهده شده که بشر از این فهم و یا از عزم بر استفاده بازمانده و به همین دلیل عقب مانده است.

رئیس جامعهالمصطفی(ص) العامیه اظهار داشت: در روایات اسلامی آمده است که بخش کوچکی از اهداف رسالت در طول تاریخ، محقق می‌شود و درصد عمده‌ای از آن در زمان ظهور امام زمان (عج) تحقق پیدا خواهد کرد به دلیل اینکه بشر باید در زندگی اجتماعی، یک تجربه طولانی را پشت سر بگذارد تا به لحاظ معرفتی به قله‌ای برسد که بتواند این معارف بلند را درک کند. علاوه بر آن نیز به یک اراده و عزم، نیاز و عطش برسد این سرّ گذر تاریخی بعثت و رسالت است تا رسیدن به امام زمان (عج).

وی درباره متن روایات اسلامی مبنی بر اینکه امام زمان (عج) هنگام ظهور، دستی بر سر انسان‌ها می‌کشد و عقول مردم کامل می‌شود، گفت: مقصود از این دست کشیدن در حقیقت این است که حضرت ولی عصر(عج) بعد از ظهورشان نسبت به انسان‌ها لطف و مرحمتی می‌کنند که با یک تصرف و عنایت تربیتی و روحی، انسان‌ها متحول می‌شوند این سیر تاریخی باید انجام شود و بشر به آن بلوغ برسد تا در پی فراهم شدن این زمینه، با عنایت و الطاف امام زمان (عج) آن کمال عقلی تحقق پیدا کند.

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: