سرویس: فرهنگی ۱۲:۰۶ - جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

جذب حداکثری موسسه آوینی یا مزدورپروری فرهنگی

لازم است از مدیران این موسسه انقلابی پرسیده شود چرا زودتر به فکر استفاده از پتانسیل اصلانی و امثال وی برای استفاده در جهت منافع انقلاب نشده‌اند؟ متاسفانه استعدادهای بیشماری در میان فیلمسازان جوان و متعهد کشور حضور دارند که تا بهروز وثوق و مونیکا بلوچی از دریچه دوربین آن ها به تصویر کشیده نشوند […]

لازم است از مدیران این موسسه انقلابی پرسیده شود چرا زودتر به فکر استفاده از پتانسیل اصلانی و امثال وی برای استفاده در جهت منافع انقلاب نشده‌اند؟ متاسفانه استعدادهای بیشماری در میان فیلمسازان جوان و متعهد کشور حضور دارند که تا بهروز وثوق و مونیکا بلوچی از دریچه دوربین آن ها به تصویر کشیده نشوند بهمنی ها و مجتبی امینی ها به فکر جذب حداکثری آن‌ها نمی افتند.

n00035359-r-b-002به گزارش تریبون، نزدیک به دو هفته است فیلم «به تهران خوش آمدید» کلید خورده است، فیلمی که بیش از متن آن حاشیه های آن، آن را به سر زبان‌ها انداخته است.

وقتی خبر صدور مجوز ساخت فیلم «به تهران خوش آمدید» به تهیه کنندگی مجتبی امینی، کارگردانی مهدی نادری – کارگردان فیلم بدرود بغداد- و فیلمبرداری تورج اصلانی -فیلمبردار فیلم ضد ایرانی و ضد اخلاقی «فصل کرگدن»- از سوی اداره ارزشیابی و نظارت وزارت ارشاد صادر شد، وجود نام  این فیلمبردار باعث شد تا انتقادات بسیاری بر این انتخاب وارد گردد. هر چند با انتشار خبری منبی بر تغییر در عوامل فیلم به نظر می‌رسید دست اندرکاران موسسه شهید آوینی سعی در اصلاح این خطا داشته باشند، اما در ناباوری به جای تغییر فیلمبردار، مهدی نادری از کارگردانی این فیلم انصراف داده و رضا سبحانی کارگردان فیلم طنز «رژیم طلایی» کارگردانی این فیلم را به عهده گرفت (+). پس از انتشار خبر قرار گرفتن تورج اصلانی در پشت دوربین فیلم «به تهران خوش آمدید»‌ تنش ها از سوی رسانه‌های انقلاب بیش از پیش شد.(++) اما بر خلاف آنچه انتظار می رفت، یعنی تغییر در روند ساخت فیلم و عذرخواهی از بکارگیری عوامل ضد انقلاب در این فیلم حمید بهمنی و مجتبی امینی (مدیر و قائم مقام موسسه شهید آوینی) در مصاحبه هایی جداگانه از همکاری با تورج اصلانی ابراز افتخار کردند.
مجتبی امینی مطالب منتشر شده را «بی تقوایی رسانه ها و کم ‌لطفی به آقای اصلانی» خوانده و صدور مجوز ارشاد را معیار این انتخاب دانسته و افزود: «اصلانی شهروند جمهوری اسلامی و یک بچه مسلمان شیعه است که با کسب جوایز در جشنواره های خارجی برای ایران افتخار آفرینی هم کرده است و برای ما افتخار است که از ایشان در پروژه هایمان استفاده کنیم.» و همچنین کم توجهی «جبهه خودی» را علت گرایش «نخبگانی همچون تورج اصلانی به مسیر دیگر» دانست.
بهمنی هم در مصاحبه خود با خبرگزاری مهر، موضع قائم مقام خود را تایید کرده و می افزاید: «میزان حال افراد است و من به این صحبت‌ها اهمیتی نمی‌دهم.» وی همچنین در نامه ای در پاسخ به رجا نیوز، با انتقاد از رسانه های انقلاب از آنچه وی نپرداختن به «دشمن اصلی» خواند نوشت:«اتهام مستقیم به آقای تورج اصلانی هنرمند توانمند که خودش اعلام نموده است در تصویرسازی صحنه های غیره اخلاقی هیچ نقشی ندارد اما دوستان نابلد خبرگزاریها اصرار دارند که بگویند، که ایشان فیلمبردار صحنه های غیر اخلاقی است اما غافل از آنکه برای تشخیص افراد میزان حال فعلی افراد است». وی همچنین می نویسد: «بخشی از وظیفه اصلی موسسه آوینی حمایت از نخبگان و متخصصان متعهدی می باشد که در راستای انقلاب فعال می باشند و افتخار این را دارد که از فردی استفاده می کند که به گفته همین سایتها تا چندی پیش فیلمبردار جناح دشمن بوده و اینک با درایت و تلاش و براساس آرمان انقلابی موسسه، همان فرد در به تصویر کشیدن درست فرهنگ و آئین این مرز و بوم قرار گرفته است و این مطلب ساده ، از درایت ذهنی دوستان خبرگزاری ها خارج بوده است».
این ادعا که تورج اصلانی صحنه های غیر اخلاقی فیلم «فصل کرگدن» را فیلمبرداری نکرده است در حالی از سوی بهمنی صورت می گیرد که سندی برای آن وجود ندارد و نکته دیگر آنکه بهمنی حمایت از «نخبگان و متخصصان متعهد» که «در راستای انقلاب فعال می باشند» را وظیفه موسسه شهید آوینی دانسته و برای استفاده از تورج اصلانی به این دلیل استناد می کند در حالی که تورج اصلانی با فیلمبرداری «فیلم فصل کرگدن» ثابت کرده است که در راستای انقلاب فعال نبوده و حتی اعلام پشیمانی از حضور در این پروژه نکرده است. در ضمن باید علاوه بر «فصل کرگدن» حضور وی پشت دوربین فیلم «۲۰ انگشت» ساخته مانیا اکبری را نیز که در کارنامه اصلانی به چشم می خورد، یاد آور شد. این فیلم با گرایشات فمنیستی ضد اسلام، بی‌پروا تجاوز مردی به دختری باکره را به تصویر کشیده و به راحتی در آن از مسائلی مانند همجنس‌بازی زنان و خیانت همسران به یکدیگر گفتگو شده و غیرت به تمسخر گرفته می‌شود.
همچنین اصلانی جایزه آسیا پاسیفیک را که برای فیلمبرداری فیلم قبادی دریافت کرده است به بهروز وثوق بازیگر ضد انقلاب که در این فیلم حضور داشت تقدیم کرد (+) و در مستر کلاس جشن تصویر سال از خاطرات حضور خود در این فیلم در کنار مونیکا بلوچی با افتخار یاد کرده است (+)، علاوه بر موارد ذکر شده نقل قول های غیر رسمی از وی نیز هرگونه ابراز پشیمانی برای حضور در فیلم ضد ایرانی «فصل کرگدن» را نفی می کند.
لازم به ذکر است بهمنی در حالی مواضع فوق را اتخاذ می‌کند که درباره این فیلم می گوید: « فیلم فصل کرگدن را ندیدم و هیچ وقت برای دیدن فیلم‌های زشت، زمان نمی‌گذارم، فیلم‌های بهمن قبادی ارزش دیدن ندارند چون همه کارهایش با انقلاب اسلامی عداوت دارد». تناقض گویی این مدیر و قائم مقامش درحالی به اوج می رسد که مجتبی امینی می‌گوید: «به همکاری با وی افتخار می‌کنیم چون پرچم جمهوری اسلامی را در جشنواره‌های خارجی بالا برده است». البته درباره صحبت های امینی شاید نیازی به توضیح نباشد که اصلانی با دریافت جایزه برای فیلمبرداری فیلمی پرچم ایران را بالابرده است که سراسر توهین به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، روحانیت شیعه و سپاه پاسداران است.
اما نمی توان تمام انتقادات را به بهمنی و امینی کرد زیرا به هرحال مجوز مذکور از سوی وزارت ارشاد صادر شده و صدور این مجوز بهانه قانونی لازم را برای تیم مدیریتی فعلی موسسه شهید آوینی فراهم کرده است. اگر منعی قانونی در استفاده از عواملی مانند اصلانی در آیین نامه های این نهاد وجود دارد که صدور این مجوز غیر قانونی بوده و باید به سرعت پیگیری شود، و اگر وجود ندارد که خبر از خلاء قانونی بزرگی می دهد، هر چند این خلا قانونی توجیه خوبی برای صدور مجوز ذکر شده از نهادی که نام «فرهنگ و ارشاد اسلامی» را بر خود دارد نبوده و توقع می رفت افراد حاضر در اداره ارزشیابی و نظارت از این امر جلو گیری کنند. به همین دلیل انتقادی به شدت جدی به افراد مذکور وارد بوده و نباید تمرکز بر اقدام غلط مدیریت موسسه شهید آوینی، باعث بی توجهی به ناکارآمدی مدیریت کلان فرهنگی کشور در حوزه سینما و در این مورد به خصوص شود.
لازم است از مدیران این موسسه انقلابی پرسیده شود چرا زودتر به فکر استفاده از پتانسیل اصلانی و امثال وی برای استفاده در جهت منافع انقلاب نشده‌اند؟ متاسفانه استعدادهای بیشماری در میان فیلمسازان جوان و متعهد کشور حضور دارند که تا بهروز وثوق و مونیکا بلوچی از دریچه دوربین آن ها به تصویر کشیده نشوند بهمنی ها و امینی ها به فکر جذب حداکثری آن‌ها نمی افتند. متاسفانه در مدیریت فرهنگی برخی نهاد‌های انقلاب، مزدورپروی فرهنگی جای جذب حداکثری و پرورش استعداد‌ها را گرفته است.
اما در نهایت اگر میزان حال فعلی افراد است – که هست – باید دید آیا حال فعلی مدیران موسسه مذکور نیز به همان خوبی جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند است؟
پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: