سرویس: اخبار شهرضا ۱۶:۴۶ - دوشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

بازشناختی بر محتوای یک رسانه

خواندنی| هرزه گویی یا رمزگشایی یک هویت جدید

رسانه، واژه ای که این روزها نه تنها نقل مجالس بلکه متن اصلی زندگی روزمره هر فرد شده است.

رسانه، واژه ای که این روزها نه تنها نقل مجالس بلکه متن اصلی زندگی روزمره هر فرد شده است. رسانه شاید فقط یک واژه باشد یا عملی برای رساندن یک پیام از فرستنده به گیرنده، اما در باطن رسانه به طور کل تسلط بر هویت اجتماعی یک جامعه دیداری است. این مقدمه بهانه ای شد تا گزارشی بر انتشار کلیپی نامتوازن در یکی از شبکه های اجتماعی نوشته شود و عملکرد این شبکه اجتماعی به بوته نقد گذاشته شود.

چرا یک رسانه به هویت فروشی گرفتار می شود؟

عوامل مختلفی که باعث می شود یک رسانه به تغییر هویت مخاطبین خود یا هویت فروشی دست بزند، بسیار است و این عوامل در شرایط گوناگون اجتماعی صورت می گیرد. اما اگر بخواهیم چرایی این مسئله را در شهرستان شهرضا توسط یک رسانه پر مخاطب بررسی کنیم، عدم حمایت همه جانبه از رسانه ها را می توان ملاک قرار داد.

رسانه های شهرستان شهرضا وقتی در گیر و دار اندیشه های خشک و خشن بعضی از مسئولین شهرستانی قرار می گیرند، دیگر نمی توانند ملاک آزادی قلم خود را وضعیت مردم و مسائل حقیقی پیش آماده در جامعه قرار دهند.

در شهرضا رسانه ها اکثرا بیمار هستند و یا به بیماری های مختلف جسمی کشانده می شوند. این خود حرکتی می شود که رسانه ای دست به تغییر هویت بر اساس ضائقه مخاطبین بزند.

آیا مخاطب رسانه را تربیت می کند؟

آموزش و تربیت یکی از ارکان های اصلی ذات هر رسانه می باشد که هر رسانه بر اساس آبشخور فکری خود می تواند امر آموزش مخاطب خود را بر عهده بگیرد و او را به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت هدایت کند. اینجا رسانه ها در موضع قدرت قرار می گیرند و می توانند جامعه را به سمت ابتذال یا سعادت بکشانند و حرکات اجتماعی را کلید بزنند.

رسانه هایی که با این روش به فعالیت می پردازند و جدای از اهداف ابتذالی و سعادتی خود، مخاطب و افراد جامعه را هدایت می کنند از قالب و اصول قانونی رسانه ها برخوردار هستند. اما در همین موضوع رسانه هایی هستند که ملاک پیشرفت و قالب های اجرایی خود را بر ذائقه های نامتقارن مخاطب های گیشه پسند قرار می دهند و حتی حاظر هستند که تمام قوانین و هویت جامعه خود را زیر پا بگذارند و به روش کاسب کارانه خود، موجودیت بدهند.

ملاک جذب مخاطب چیست؟

ملاک جذب مخاطب توسط هر رسانه ای متفاوت است و بر اساس گرایشات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… صاحبان امتیاز صورت می گیرد. اما تفاوت در جذب مخاطب فقط در تفاوت ملاک های جذب نیست ،بلکه در اشیاء و ابزار های هنری هم می باشد. وقتی رسانه ای زن و جذابیت های زن را با تکنیک های تصویری و موسیقایی برای جذب مخاطب بکار می برد، این نشان می دهد که باید هویت اجتماعی زن جامعه تغییر کند و نگاه کالایی به خود بگیرد.

اگر شرایط زن یک جامعه متفاوت با آن چیزی باشد که در رسانه نشان داده می شود، این تفاوت ممکن است جامعه را از قوانین حاکمه دور کند و به سمت هرج و مرج فکری و هویتی دچار کند. چراکه زن جامعه بر اساس منقولات و معقولات به این نتیجه رسیده است که هویت رفتاری خود را در جامعه با چارچوب های دیداری(عفاف) بسازد، اما وقتی زن یک رسانه که بر ذائقه جذب مخاطب رفتار می کند رشد و نمو پیدا کند می تواند زنگ خطری برای هنجار های اجتماعی باشد.

چرا رسانه ها مخاطب می خواهند؟

رسانه ها مخاطب می خواهند. این یک موضوع غیر قابل انکار است. رسانه های اجتماعی به انبوهی از مغز های بکر و مبتدی نیاز دارند که از روش های تحلیلی رسانه عاجز باشند تا بتوانند این مغز ها را ربات های بله قربانگوی خود قرار دهند. حال جذب این مغز های عاجز از تحلیل، در روش های جذبی عصر کنونی زن، موسیقی،شهرت، شهوت و خشونت است.

بهترین راه برای شناخت رسانه های حقیقی که کمال انسان را در برنامه های خود قرار داده اند این است که ببینند آن رسانه مخاطب خود را برای چه اهدافی می خواهد و آیا اجازه می دهد تا مخاطب بر روی محتوای آن تحلیل بزند یا خیر .

همچنین بخوانید:

پاسخی بگذارید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.