سرویس: تولیدی ۱۰:۵۶ - چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷

از خوردن میوه‌های پاییزی غفلت نکنید

میوه‌ها همیشه جایگاه محبوب و مهمی در رژیم‌های غذایی دارند و اغلب چه به عنوان غذای اصلی و چه به عنوان دسر در برنامه غذایی همه افراد دیده می‌شوند.

این خوراکی‌های دوست داشتنی و محبوب در کنار طعم دلچسب خود دارای خواص بی نظیری هستند که سلامت بدن را تضمین و حتی انسان را از مراجعه به پزشک بی نیاز می‌کنند. جالب آنکه انسان‌های مسن و به قول معروف قدیمی‌ها معتقدند مصرف هر خوراکی در فصل خود باعث ایمنی بدن دربرابر ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

 هر چند این گفته چندان علمی به نظر نمی‌رسد ولی از آنجایی که بعضی خواص میوه‌ها به ویژگی‌های فصل رویش خود مرتبط هستند، می‌توان گفت این گفته چندان هم بی ربط نیست مثلا میوه‌های فصل پاییز اکثرا سرشار از ویتامین Cهستند که بهترین درمان برای سرماخوردگی و آلرژی به حساب می‌آیند.

 فصل پاییز نیز معروف به فصل آلرژی‌ها است که نیاز بدن به میوه طی آن بسیار زیاد می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که هر چند امروزه با وجود گلخانه‌ها و دانش پرورش میوه و گیاه در تمامی فصل‌های سال، دسترسی به انواع میوه در هر زمان از سال امکان پذیر شده است ولی باز هم عمل به توصیه قدیمی‌ها می‌تواند بدن را از ابتلا به بیماری‌ها مصون دارد.

پس خوردن میوه‌های پاییزی در این فصل خصوصا برای کودکان بسیار توصیه می‌شود چرا که پاییز فصل گشایش مدارس و آغاز هوای سرد است و رفت و آمدهای هر روزه سبب افزایش احتمال ابتلا به آلرژی و بیماری‌های واگیردار می‌شود؛ به این ترتیب لازم است والدین با میوه‌های فصلی و خواص آن‌ها آشنا بوده و نسبت به مصرف آن‌ها با حساسیت و جدیت بیشتری اقدام کنند. در این گزارش به بررسی بعضی از این میوه‌ها پرداخته می‌شود.

نارنگی

شاید بتوان گفت نارنگی، به دلیل اینکه راحت پوست کنده می‌شود، محبوبترین میوه پاییز است. علاوه بر آن، طعم دلچسب این میوه، همه را به سوی خود جذب کرده است. نارنگی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است و مصرف آب آن با روغن، سرکه و زنجبیل در سس سالاد توصیه می‌شود.

پرتقال

پرتقال دارای منابع غنی ویتامین C و پتاسیم است که از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کرده، ایمنی بدن را افزایش داده و دوران نقاهت بیماری را کوتاه می‌کند. همچنین پتاسیم در کنترل فشارخون نقش موثری داشته و به همین علت مصرف خوراکی‌های حاوی پرتقال سبب تنظیم فشار خون می‌شود.

خرمالو

غنی بودن از فلاوونوئیدها به این میوه خاصیت ضد عفونتی و ضد التهابی می‌دهد. همچنین منابع بتولینیک اسید موجود در این میوه، دارای خواص ضد توموری و بخش‌های نارنجی رنگ آن نمایانگر وجود منابع ویتامین A و بتا کاروتن است.

کیوی

ویتامین C موجود در کیوی حتی از پرتقال هم بیشتر است و مقادیر زیادی از پتاسیم و مس در آن یافت می‌شود. بنابراین، کیوی نیز در تنظیم فشار خون و هم در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

انار

انار میوه‌ای است که هر بخش از آن دارای ارزش‌های غذایی منحصر به فردی است و بیشتر از هر میوه دیگری دارای خواص تغذیه‌ای است. انار حاوی تمام ویتامین‌های خانواده B شاملB۱ ،B۲ ،B۳ ، ، پانتوتنیک اسید، ویتامین‌های A،C، K،E است و تمام اجزای آن اعم از دانه‌ها، هسته، پوسته و آب آن دارای خواص مفید برای بدن است.

گلابی

گلابی منبع خوبی از ویتامین C، مس و فیبر است و پختن آن نه تنها سبب از بین رفتن خواص آن نمی‌شود که عطر و طعم افسانه‌ای به آن می‌دهد.

سیب

این میوه که سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است در هر نوعی، ترش یا شیرین، زرد، قرمز یا سبز و در هرحالتی، خام یا پخته، انتخاب مناسبی است. این میوه حتی برای درمان سردردهای عصبی و آرامش در طب سنتی نیز استفاده می‌شود و پیچیدن عطر آن در یک فضای بسته سبب آسایش و آرامش فکری است. نکته مهم آنکه مصرف پوست سیب به دلیل وجود فلائونوید برای سلامتی قلب مفید است و خوردن سیب با پوست آن توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.