سرویس: اخبار شهرضا ۱۴:۳۰ - یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

گزارش اجتماعی؛

سیستم حمل و نقل عمومی شهرضا؛ ارزان ولی ناقص/ مسئولان حمل و نقل عمومی را دریابند

سیستم حمل و نقل عمومی شهرضا، اگرچه نسبت به میانگین استانی، ارزان قیمت محسوب می شود، اما این سیستم نتوانسته خود را پا به پای شهر پیش ببرد که نتیجه آن فرهنگ غلط استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین، در سطح شهر شده است.

به گزارش شهرضانیوز؛ اگر اهل رفت و آمد بین مرکز استان و شهرضا بوده و یا از کسانی باشید که مدام در بین شهرهای مختلف و شهرضا در سفر هستید، شاید بیش از آن که نگران حمل و نقل برون شهری به شهرضا باشید، نگران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در درون شهر هستید، به همین دلیل یا به گونه ای برنامه ریزی می کنید که پیش از تاریکی هوا به شهرستان برگردید، یا اینکه وسیله شخصی خود را در نزدیکی محل توقف اتوبوس ها و تاکسی های برون شهری در شهر پارک می کنید تا بتوانید از محل پایانه های شهرضا به محل اقامت خود بروید و یا اگر هیچ یک از این راه ها را انتخاب نکرده اید به سراغ تاکسی های دربستی، تلفنی و یا بی سیم خواهید رفت که بالطبع هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد.

این تمام کاستی ها در صنعت حمل و نقل عمومی شهرضا نیست و یکی از معضلات دیگر شهرضا، کمبود خطوط ویژه تاکسی و اتوبوس یا محدود بودن مسیر تاکسی های گردشی در شهر است.

به زبان ساده تر تنها برخی از شهرک های و محله های اقماری شهرضا از امکانات تاکسی های ویژه برخوردار هستند که آن هم با توجه به سیستم غلط احتساب کرایه و طول مسیر یا رانندگان ناراضی را به همراه دارد و یا مسافران ناراضی و از طرفی بخش اعظمی از ناوگان اتوبوسرانی شهرضا به جابجایی مسافر به روستاها، شهرک ها و شهرها و خانه های سازمانی اطراف شهر اختصاص پیدا کرده است و آن قسمت از این ناوگان نیز که به شهر اختصاص پیدا کرده به سبب نزدیک بودن کرایه ها با کرایه های تاکسی های گردشی، هم مسیر بودن با این تاکسی ها و نیز فاصله طولانی بین خطوط از استقبال حداقلی برخوردار است.

مردم شهرضا سال های متمادی است که سیستم حمل و نقل عمومی را به صورت ارزان ولی ناقص دریافت کرده اند که همین امر زمینه عدم اقبال به توسعه این سیستم حمل و نقل را در طول سالیان گذشته در پی داشته است.

آرزو قوامی، عضو شورای شهر شهرضا، در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز با بیان اینکه سال های متمادی است که این شهر با مشکل و معضل ترافیک شدید مخصوصا در مرکز شهر مواجه است، اظهار کرد: احداث خیابان های موازی با خیابان شهید بهشتی در حل این معضل موثر است.
عضو شورای شهر شهرضا ادامه داد: اگر در هر دوره شهردار وقت، به تملک و آزاد سازی حداقل سه خانه برای احداث خیابان های موازی خیابان اصلی اقدام کرده بودند، در حال حاضر با این حجم از ترافیک در مرکز شهر مواجه نبودیم.
وی افزود: شورا تمام توان و تمرکز خود را در بحث رفع موانع و احداث خیابان های موازی خیابان اصلی گذاشته است.
وی در ادامه ضمن تشکر از تمام رانندگان تاکسی به پاس زحمات فراوانی که برای شهر و خدمت به شهروندان انجام می دهند، عنوان کرد: رانندگان تاکسی سفیران فرهنگی شهر هستند، زیرا که جزء نفرات اولیه ای هستند که با مسافران و گردشگران شهری در تعامل هستند.
قوامی با اشاره بعضی از گلایه های شهروندان افزود: متاسفانه تردد تاکسی در بعضی از خیابان های شهر کمتر انجام می گیرد، همچنین تردد تاکسی در ساعات اولیه شب تقریبا دیگر صورت نمی گیرد که این امر در مسیر امنیت و رضایت شهروندان باید اصلاح شود.

معضل عدم رشد مناسب سیستم حمل و نقل شهری در شهرضا شاید در نظر برخی به عنوان یک چالش اصلی شهر مطرح نشود، اما وقتی در رابطه با هدف اصلی ایجاد این سیستم در جوامع شهری و وظایفی که برای این سیستم ها درنظر گرفته اند تامل شود به خوبی می توان ریشه کلیه مشکلات امروز شهر شهرضا را در ان دید.

کلان شهرهای بزرگ دنیا امروز با دو مشکل بزرگ آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستند که همین امر موجب این شده است که در این شهرها سرمایه گذاری های زیادی برای حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

از طرفی سیستم های حمل و نقل عمومی روز دنیا، علاوه بر فاصله گیری از سوخت های فسیلی به سمت عدم اشغال فضای سطح زمین حرکت کرده اند و سعی خود را بر این گذاشته اند تا به اشغال کم ترین حجم و صرف کم ترین زمان برای جابجایی مسافر به مردم خدمت رسانی کنند که نمونه هایی از این اقدامات را در کشورمان در کلان شهرهای و شهرهای اقماری این کلانشهرها دیده ایم.

اما هزینه بالای ایجاد این نوع از سیستم حمل و نقل عمومی، موجب شده است که شهرهای متوسط کم تر به سراغ آن ها بروند و در عوض از بخش خصوصی در این زمینه کمک بگیرند و یا از وسایل عمومی در نقاط مختلف شهر استفاده کنند.

مدیران شهرضا در سالیان گذشته به سبب نبود ترافیک در نقاط حاشیه ای شهر و تمایل بالای مردم شهر به استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل، تمایلی به توسعه حمل و نقل عمومی نداشته اند و همین امر موجب شده است که فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد نشود.

از طرفی این عدم فرهنگ سازی مانع ایجاد علاقه در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی شهر همانند دیگر شهرها شده است که نتیجه آن وجود محدود تاکسی های گردشگری در هسته مرکزی شهر در ساعت های محدود و نیز تاکسی های ویژه به مقصد برخی از مناطق اقماری شهر شده است.

نتیجه این کنش و واکنش زمانی منجر به ایجاد چالش های عظیم در جامعه شهری شهرضا شد که به سبب رشد شهر و نیز ماشینی شدن جامعه، خودروها جایگزین دوچرخه شدند و سنت غلط استفاده از خودروهای تک سرنشین در شهرضا به عرف جامعه تبدیل شد.

این استفاده مکرر مردم شهرضا از خودروهای تک سرنشین امروز معضل ترافیک سنگین درهسته مرکزی شهر و زمزمه هایی از آلودگی هوا به ویژه در روزهایی که با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم را به دنبال داشته است.

شاید وقت آن رسیده تا به جای استفاده از مدیریت های فشل و پرهزینه سنتی در حل معضلات شهر، به سراغ راهکارهای صحیح و همراه کردن مردم در توسعه و رشد شهر حرکت کنیم.

گزارش از آرمان دباغ

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.