سرویس: اخبار شهرضا ۱۹:۱۳ - پنج شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶

رسانه روابط عمومی یا دشمن مسئولان نیست؛

جریان آزاد اطلاعات در چارچوب قانون عامل رشد جامعه است/ مدیرانی که به رسانه ها پاسخگو نباشند به مردم نیز پاسخگو نخواهند بود

مدیرانی که به رسانه ها پاسخگو نباشند، به مردم نیز پاسخگو نخواهند بود و باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که زمانی می توان به رشد جامعه امید داشت که جریان آزاد اطلاعات در چارچوب قانون وجود داشته باشد و مدیران در برابر رسانه ها سلیقه ای عمل نکنند.

شهرضانیوز-محمد صادق رحمتی/ مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جهان غرب شناخته می شوند که همانند بسیاری از ابزار تمدن در دوره قاجاریه وارد جامعه بدون دموکراسی آن روز ایران شدند و از آن روز تاکنون نقش مهمی در پیشبرد اهداف گروه های فکری مختلف در جامعه داشته اند و البته فراز و فرودهای بسیاری را نیز تجربه کرده اند.

اگرچه ما دموکراسی را به عنوان سیستم مناسب حکومت داری نمی دانیم و این سبک از حکومت داری را به عنوان یک سبک ناهم خوان با فرهنگ خود می شناسیم و به جای آن سیستم مردم سالاری دینی بر پایه ولایت فقیه را که به با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامیان هم خوانی دارد به رسمیت شناخته ایم که هرساله با شرکت در مراسم های مختلف از انتخابات تا تظاهرات از آن حمایت می کنیم، اما در طول تاریخ اجرای این شیوه حکومت بر پایه معارف الهی و نظر مردم از برخی از دستاوردهای دموکراسی نیز استفاده کرده ایم که جراید و روزنامه ها یکی از این دستاوردها است.

اما مطبوعات و خبرگزاری ها نیز، به سبب ذات غربی و دارای مولود خارج از فرهنگ ما در بسیاری از موارد با جامعه ایران هم خوانی ندارد که همین امر موجب برخی اسهتلاک ها در جامعه می شود.

یکی از این موارد مهم در بحث مطبوعات رابطه مسئولان با جراید است که هیچگاه نتوانسته است به تعادل مورد نظر مردم و انقلاب اسلامی برسد و گاه یا بسیار تند رفته است که نتیجه آن رویارویی غلط و خارج از عرف جامعه ایران بوده و یا بسیار کند که نتیجه آن مجیزگویی صددرصدی رسانه از مسئولان اجرایی بوده است.

در این رابطه اگرچه راهکار اصلی که همان مطالبه گری و انقلابی گری است به عنوان فرمول اصلی تعادل مطبوعات در رسانه ها شناخته می شود و رهبر انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره کرده اند؛ اما گاه یا اصحاب جراید وظایف خود را فراموش می کنند و یا گاه مسئولان نمی توانند وع برخورد خود با روزنامه های را تنظیم کنند.

این موضوع اگرچه به عنوان یک موضوع کلان شناخته می شود اما در سطح محلی و در شهرستان ما نیز مصداق دارد.

سال ها از تاسیس اولین جریده اختصاصی شهرضا می گذرد و در طول این سالیان ارباب جراید در شهرضا فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده اند، از اوج کار و تاثیرگذاری مطبوعات در دورانی خاص تا رکود و کم سو شدن انتشار هفته نامه ها و ماهنامه ها در شهرستان تا امروز که به فعالیت نمایندگی های برخی از خبرگزاری ها و تاسیس پایگاه های خبری اختصاصی برای شهرستان رسیده ایم.

مسئولان شهرستان اگرچه در طول سالیان گذشته همواره بر نقش رسانه ها تاکید کرده اند و در حد توان خود سعی در بهبود جایگاه مطبوعات در شهرستان شهرضا داشته اند، اما هنوز هم بسیاری از روسای ادارات و مسئولان، یا رسانه ها را به چشم دشمن خود نگاه می کنند و یا آن ها را در حد روابط عمومی خود پایین می آوردند.

البته این گفتار به این معنی نیست که تمام مسئولان شهرستان چنین عمل می کنند و ما در سال های گذشته شاهد برخی اصلاح دیدگاه ها نسبت به جراید بوده ایم، اما هنوز این دید به طور کامل تغییر نکرده است و همین عامل موجب برخی درجا زدن ها در شهرستان شده است؛ از طرفی روابط عمومی ادارات نیز جایگاه بسیار مهمی دارند که البته باید تقویت شود، اما این جایگاه با جایگاه رسانه ها به عنوان مطالب گر افکار عمومی و تنظیم کننده رابطه بین مردم و مسئولان متفاوت است.

در این میان هر دو نوع دیدگاه به مطبوعات به این رکن مردم سالاری لطمه می زند؛ از طرفی شاهد مدیرانی هستیم که سال ها بر مسند مدیریت با روش های گوناگون تکیه زده اند و راز موفقیت خود را در دوری از حاشیه که به نظر آن ها رودررویی با مطبوعات است می دانند که نتیجه آن این می شود که بسیاری از مردم نمی دانند که اداره تحت مدیریت این افراد چه هست و چقدر بودجه دارد و در کدام قسمت ها مشغول به فعالیت است.

همین امر موجب می شود که در بسیاری از موارد ادارات همانند برکه ای راکد شوند که هر کس بخواهد در آن تکانی هم بخورد برای از بین نرفتن رکود موجود او را ساکت می کنند و سال ها شهر را دچار درجا زدن و یا حتی عقب گرد می کنند.

از طرفی هم شاهد مدیرانی هستیم که خود را به هر شکل ممکن به رسانه ها نزدیک می کنند_ که به اصطلاح عوام به آن ها آقای دوربینی می گوییم_  تا خود را مطرح و بزرگ کنند و اقدامات انجام شده خود را در دید افکار عمومی بزرگ و مهم جلوه دهند.

این افراد رسانه را در حد روابط عمومی ادارات تقلیل می دهند و تنها در صحبت های خود از گل و بلبل بودن اوضاع و توانمندی های مدیریتی خود در اداره مطبوعشان سخن می گویند که نتیجه آن عدم آشنایی به نقاط ضعف موجود در حیطه وظایف ادارات و در نتیجه در جا زدن شهر می شود.

اگرچه در این میان این رسانه ها و خبرنگاران نیز هستند که گاه قلم خود را بی مزد و مواجب در اختیار مسئولانی با این فکر قرار می دهند و یا جسارت اعتراض به عدم همراهی برخی از مسئولان شهر را ندارند؛ اما پرداختن به این موضوع وقت و یادداشتی مستقل می خواهد.

کوتاه سخن آنکه مدیرانی که به رسانه ها پاسخگو نباشند، به مردم نیز پاسخگو نخواهند بود و باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که زمانی می توان به رشد شهر امید داشت که جریان آزاد اطلاعات در چارچوب قانون وجود داشته باشد و مدیران در برابر رسانه ها سلیقه ای عمل نکنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.