سرویس: اجتماعی ۲۱:۵۴ - چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲

اولین گام در معرفی TRIZ به کودکان با برگزاری همایش فرزند نوآور و کار آفرین

نخستین همایش”فرزند نوآور و کارآفرین” روز دوشنبه۶ خرداد با همت فرهنگسرای ابن سینا و شاخه تفکر کودک و نوجوان موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران برگزار شد. به گزارش رجانیوز، در این همایش که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد, برای اولین بار والدین همراه با فرزندانشان در یک برنامه علمی و سرگرم کننده […]

نخستین همایش”فرزند نوآور و کارآفرین” روز دوشنبه۶ خرداد با همت فرهنگسرای ابن سینا و شاخه تفکر کودک و نوجوان موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.

به گزارش رجانیوز، در این همایش که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد, برای اولین بار والدین همراه با فرزندانشان در یک برنامه علمی و سرگرم کننده شرکت کردند و در حالیکه بزرگسالان در سالن آمفی تئاتر, از چگونگی اجرا و زیرساختهای علمی بازی های تفکر خلاق مطلع می شدند فرزندانشان در بخش جنبی همایش در کارگاههای خلاقیت نقاشی و کاردستی و بازیهای حرکتی سرگرم بودند.

اما با اتمام کار آشنایی مختصر والدین و معلمین و مدیران آموزشی و رسانه ای با بازیهای تفکر خلاق که یکی از تازه ترین روش های مورد استفاده در جهان برای آموزش تئوری کشف و حل مسأله ابداعی(TRIZ)به کودکان و نوجوانان است, بزرگترها نیز به جمع کودکان و نوجوانان حاضر در بخش جنبی همایش پیوستند و به مدت ۱ ساعت کارگاههای اجرای بازیهای تفکر خلاق از مجموعه روشهای تئوری عمومی تفکر قوی(OTSM-TRIZ) تحت نظر مربیان موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران تشکیل و مورد استقبال مدعوین و فرزندانشان قرار گرفت.
در این کارگاهها که در سه رده سنی خردسال ۴ تا ۶ سال, کودک ۶ تا ۱۱ سال و نوجوان ۱۲ تا ۱۶ سال تشکیل شد بیش از ۱۶۰ کودک و نوجوان در بازیهای تقویت حواس, تفکر, تخیل, تعقل و تکلم با عناوینی  چون پنج گنج زمینی, ستاره های بله-نه, چوب های جادو, همسایه های فضایی, سرزمین پدیده های فانتزی و … دسته بندی شده و به انجام بازی های جذاب گروه سنی خود پرداختند.
92056
لازم به ذکر است شاخه تفکر کودک و نوجوان موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران برای نخستین بار بازی های تفکر خلاق تئوریOTSM-TRIZ را از سال ۱۳۸۶ و از طریق ایجاد ارتباط علمی با مبدعان آن در جهان، شناسایی و به عنوان مجموعه دانش مورد نیاز کشور وارد فعالیت های خود کرده است. این موسسه همچنین با فعالیت مطالعاتی و علمی فراوان توانسته است این بازی ها را بر اساس معیارهای نظام علمی و فرهنگی ارزش محور کشورمان و انتظارات آن از کودک نوآور ایرانی-اسلامی مورد بازنگری قرار داده, بازطراحی و بومی سازی کند. همچنین طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ کارشناسان پژوهشی این موسسه در سمت مشاوران خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش به تهیه و تدوین”سند نظام خلاقیت و نوآوری آموزش و پرورش کشور” و ضمائم آن همت گماشتند و امروز آنچه در شاخه تفکر کودک و نوجوان این موسسه اتفاق می افتند مبتنی بر اصول و روشهای علمی مندرج در این سند و ضمائم آن است.
پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: