سرویس: اجتماعی ۱۷:۰۹ - شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶

کارشناس طب سنتی مطرح کرد؛

توجه طب اسلامی به مزاج روح/ دانشمندان اسلامی اصول طبی بیان شده توسط معصومین(ع) را گسترش دادند

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه طب اسلامی مکمل طب سنتی است، گفت: تجربیات علمای اسلامی و تابعین معصومین(ع) سبب شد، اصولی که ائمه اطهار(ع) بیان کردند، اثبات و گسترش پیدا کنند؛ بنابراین یک سری مباحث در کلمات اطبای اسلامی هستند که صریح کلام امام(ع) نیست اما برداشتی از این قواعد کلی است.

حجت الاسلام سید علی حجازی در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز در رابطه با تفاوت طب سنتی و اسلامی، اظهار کرد: یکی از سوالاتی که در بحث طب مطرح است این است که آیا طب سنتی و اسلامی یک طب محسوب می شوند و یا اساسا دو طب مستقل با دو معیار و متد متفاوت هستند؟

برخی طب اسلامی و سنتی را دو طب مستقل می دانند
کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه در این رابطه سه نظریه وجود دارد، تصریح کرد: برخی می گویند طب سنتی یک طب به حساب آمده، طب اسلامی طب دیگری است و اساسا این دو، ماهیتا با یکدیگر تفاوت دارند، اگر چه به هر دو طب گفته می شود اما همان طور که طب سنتی و اسلامی با طب کلاسیک متفاوت است، طب سنتی و اسلامی نیز ماهیتا متفاوت هستند.
وی ادامه داد: این گروه در تعریف طب اسلامی می گویند این طب سلسله دستورات پیشگیری و درمانی است که از کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) استفاده می شود و معیار عمل، تنها قرآن و نقل پیامبر و ائمه اطهار است و ارتباطی به مبانی طب سنتی مثل مزاج شناسی ندارد؛ اگرچه مزاج شناسی در پاره ای از موارد دخالت دارد، اما اصل در این طب تنها نقل و روایت است.
حجت الاسلام حجازی اذعان کرد: برخی افراد تابع این گرایش در پاره ای موارد حتی تجربه را هم دخیل در این طب نمی دانند؛ به این معنی که اگر ما در تجربه هم روایتی را مورد استفاده قرار دادیم و نتیجه نگرفتیم می گویند نمی توان گفت که این درمان غلط است بلکه خداوند نخواسته است که شفا اتفاق بیفتد مثل دعا که گاهی مستجاب می شود و گاهی نمی شود .
کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه براساس تعریف این گروه طب سنتی و طب اسلامی متفاوت می شود، گفت: این دسته معتقدند طب سنتی طب یونانی است و با طب اسلامی بسیار تفاوت دارد .
وی ادامه داد: این طب اسلامی با مزاج شناسی، تجربه و آزمایشگاه ارتباطی ندارد و آن چه را که از پیامبر(ص) نقل شده است را مورد توجه صرف قرار می دهد.

برخی منکر وجود طب اسلامی به عنوان طبی مستقل هستند
حجت الاسلام حجازی خاطرنشان کرد: گروه دیگری معتقد هستند که اساسا چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و طب اسلامی همان طب سنتی است و آنچه از ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) به ما رسیده است، لازمه ی مبانی طب سنتی است.
کارشناس طب سنتی، ادامه داد: براساس این دیدگاه، هرچه توسط طب سنتی بیان شد به این دلیل که یک حقیقت است، پیامبر اکرم(ص) نیز آن را قبول دارند؛ تفاوت نگرش افراد حقیقت را تغییر نمی دهد، طب روش درمان انسان ها است که در زمان بقراط دسته بندی شده و مکتوب به عنوان طب یونانی به بشر تحویل داده شده و گوشه ای از همان دستورات در حوزه های مختلف توسط پیامبر ص یا ائمه مطرح شده است لذا چیزی جدای از طب سنتی نداریم و پیامبراکرم(ص) هر چیزی که گفته اند براساس طب سنتی است .
کارشناس طب سنتی، دیدگاه سوم را دیدگاه استاد خیراندیش دانست و گفت: طب اسلامی براساس این دیدگاه، مکمل و ادامه دهنده طب سنتی است؛ طبق این دیدگاه طب اسلامی وجود دارد اما به معنای سنتی اسلامی نه این که طب اسلامی همان طب سنتی باشد .

طب سنتی توسط بقراط در زمان حکومت حضرت سلیمان(ع) تدوین شد
حجت الاسلام حجازی ادامه داد: براساس این دیدگاه طب سنتی همان طبی است که در اواخر حکومت حضرت سلیمان ع توسط بقراط در یونان جمع آوری و تدوین شد و سر انجام توسط امثال جالینوس سرتاسر دنیا را گرفت اما طب اسلامی تکمیل شده طب سنتی است یعنی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آن را تکمیل کردند و افرادی مانند زکریای رازی، ابوعلی سینا و عده ای دیگر براساس تجربیات مرتبط با این مبانی سنتی و اسلامی مباحثی بر آن افزودند .
وی تاکید کرد: به عبارت دقیق طب اسلامی، طبی است که توسط معصومین(ع) به عنوان مکمل طب سنتی و ناظر به قواعد و قوانین این طب صادر شد و پس از آن از طریق تجربیات تابعین و آیندگان گسترش پیدا کرد.
کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه برخی از قواعدی که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بیان کردند در طب سنتی وجود نداشت، عنوان کرد: این قواعد برای بشری بود که پس از پیامبر(ص) پا بر روی زمین میگذارد لازم بود.
حجت الاسلام حجازی قواعد بیان شده توسط این طب را ناظر به قواعد طب سنتی دانست و گفت: رکن درمان در طب سنتی مزاج شناسی است که این قاعده در طب اسلامی نیز وجود دارد، تشخیص امراض از طریق نبض نیز در طب سنتی است که در طب اسلامی نیز مورد تایید بوده و تشخیص بیماری ها از طریق ادرار و مدفوع نیز در هر دو طب استفاده می شود.
وی در رابطه با تفاوت های دو طب اسلامی و سنتی براساس دیدگاه سوم ، گفت در طب سنتی یونانی، رگ زنی بیشتر از حجامت انجام می شود، اما در طب اسلامی، رگ زنی درمان آخر بوده و حجامت مقدم شده است.

تغغیرات آب و هوایی، عامل تغییرات طب اسلامی 
کارشناس طب سنتی، دلیل این تغییرات را تغییرات آب و هوایی دانست و عنوان کرد: این تغییرات آب و هوایی مزاج گیاهان، حیوانات، کرات و حتی خود خورشید را تغییر داده و رو به سردی برده است.
حجت الاسلام ادامه داد: چون کثافات در دوره کنون بیشتر شده است، حجامت که خون را تضفیه می کند، در صدر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این اعجاز پیامبر(ص) است که روزگار ما را می دیده و حجامت را بر رگ زنی مقدم کرده اند، عنوان کرد: در رگ زنی، مقدار زیادی از خون فرد را از بدن خارج می کنیم تا غلظت این خون کم شود اما در حجامت از مویرگ ها خون را می گیریم، بنابراین خون اصلی در شاهرگ ها باقی می ماند.

توجه به مزاج روح در طب اسلامی
کارشناس طب سنتی، با اشاره به دیگر تفاومت های این دو طب، عنوان کرد: در طب سنتی با مزاج های نه گانه سروکار داریم اما چیزی تحت عنوان مزاج روح مطرح نیست، اما در طب اسلامی مزاج روح هم مورد توجه قرار می گیرد و لذا برخی غذاهای حرام مطرح می شود.
وی ادامه داد:جگر گرگ و جگر سگ، از جمله مواردی است که به خاطر گرمی بالا در طب سنتی مطرح می شوند، اما در طب اسلامی حرام است، این حکم اسلام ممکن است از این جهت باشد که شاید این ها جسم را درمان کنند، اما بر روی روح اثر منفی می گذارند.
حجت الاسلام حجازی تاکید کرد: برخی داروها در طب اسلامی وجود دارد که در طب سنتی یافت نمی شود، برای مثال جامع امام رضا(ع)، جامع امام موسی کاظم(ع) و مواردی دیگر را نیز مطرح می کنند که پیش از ائمه(ع) کسی آن ها را مطرح نکرده است.

دانشمندان اسلامی اصول طبی بیان شده توسط معصومین(ع) را  گسترش دادند
کارشناس طب سنتی، بیان کرد: تاکید این دیدگاه این است که طب اسلامی مکمل طب سنتی است، اما تجربیات علمای بعدی و تابعین معصومین(ع) سبب شد، اصولی که ائمه اطهار(ع) بیان کردند، اثبات و گسترش پیدا کنند؛ بنابراین یک سری مباحث در کلمات اطبای اسلامی هستند که صریح کلام امام(ع) نیست اما برداشتی از این قواعد کلی است.
وی ادامه داد: آنچه ما در مورد طب سنتی بیان می کنیم، طب دیدگاه سوم است که هم پشتوانه تجربی دارد و اصول آکادمیک و دانشگاهی در آن رعایت شده است و مباحثی مانند آزمون و خطا و آزمایش در آن مطرح است و هم مبنا را بر کلام اهل بیت(ع) قرار داده است .

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: