سرویس: سیاسی ۲۰:۲۶ - چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲

آیا برخی کاندیداها هشدار رهبر انقلاب در عدم استفاده از بیت المال برای تبلیغات را جدی گرفته‎اند!؟

 “آن کسى که یا از بیت‌المال هزینه میکند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضى‌ها استفاده میکند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب کند؛ به این چیزها خیلى باید توجه کرد.” این عبارات بخشی از سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه السلام است که صبح روز دوشنبه ایراد شد. به گزارش […]

92085 “آن کسى که یا از بیت‌المال هزینه میکند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضى‌ها استفاده میکند، نمیتواند اطمینان مردم را جلب کند؛ به این چیزها خیلى باید توجه کرد.” این عبارات بخشی از سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه السلام است که صبح روز دوشنبه ایراد شد.

به گزارش رجانیوز، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در حالی برگزار می شود که ۸ کاندیدای حاضر در صحنه تبلیغات انتخاباتی خود را شروع کرده اند، در این میان برخی کاندیداها همزمان با آغاز رسمی فرصت تبلیغات، فعالیت های خود را کلید زده اند و برخی دیگر نیز از سالها قبل با ساماندهی ستادهای انتخاباتی خود؛ برای ۲۴ خرداد ۹۲ روزشماری کرده اند که نکته مهم در این میان؛ منابع مالی و تبلیغاتی آنها بوده است.

به عنوان مثال در ۱۴ فروردین سال جاری، سازمان تبلیغات اسلامی به ریاست حجه الاسلام خاموشی (نماینده قالیباف در ائتلاف انتخاباتی ۲+۱) اقدام به برگزاری دو دوره اردوی به ظاهر فرهنگی در مشهد مقدس کرد که یکی از سخنرانان اصلی آن، محمد باقر قالیباف بود تا به این ترتیب فرصتی برای پرسش و پاسخ وی و جمع مهمی از فعالان فرهنگی کشور فراهم شود.

این در حالی است بر اساس اخبار منتشر شده، مسئولین این اردو  در تماس با مدعوین این اردوی فرهنگی به مخاطبان خود اعلام کرده بودند هدف از اقامت ۳ روزه در مشهد که هزینه بلیط هواپیمای رفت و برگشت و هتل محل اقامت آن از پیش پرداخته شده بود، آشنایی مجموعه های فرهنگی کشور باهم و هم افزایی بیشتر آنهاست و چهره های مشهور فرهنگی در آن سخنرانی خواهند کرد.

اما شاید آنچه بیش از همه این سوال را پیرامون عملکرد تبلیغاتی قالیباف پررنگ می کند، خاطره نوع و حجم تبلیغات شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری نهم است، حتی واکنش شهردار تهران را نیز در هفته های اخیر برانگیخت و او از اشتباه در تبلیغات خود در سال ۸۴ سخن گفت و اینکه مسئولیت این اشتباه بر عهده اوست.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از علل اصلی عدم موفقیت قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴، حجم تبلیغات وی بود که بیشتر برای او مانند “ضد تبلیغ” عمل کرد و این سوال در اذهان مردم بوجود آمد که این حجم از تبلیغات وی با کدام پشتوانه مالی انجام می شود؟

البته در همان برهه زمانی که قالیباف در ۱۷ خرداد ۸۴ به اصفهان سفر کرد و با سوال درباره منابع مالی و تبلیغاتی خود موجه شد، گفت: “از همین حالا اعلام می کنم بعد از انتخابات هزینه تبلیغات و منابع آن را اعلام خواهم کرد و اگر پیروز شدم لیست اموال خود را انتشار خواهم داد.” اما این مساله سالها زمان برد تا اینکه سرانجام چندی قبل وی در سفر به شیراز اعلام کرد هزینه تبلیغاتی سال ۸۴ وی تنها ۳۴۰۰۰۰۰۰۰۰ (سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان) بوده است! رقمی که البته بازهم مورد تردید بسیاری از فعالان عرصه های ستادی و انتخاباتی قرار گرفت و آنها میزان هزینه واقعی تبلیغات قالیباف را بسیار بیش از این برآورد کردند.

اما در همین حال قالیباف که دبیر وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود، هرگز اعلام نکرد منبع همین مبلغ مورد ادعای خود را نیز از کجا تامین کرده است.

در هر حال انتخابات یازدهم ریاست جمهوری طی روزهای آینده برگزار خواهد شد و ملت یک بار دیگر رییس جمهور منتخب خود را انتخاب خواهد کرد؛ در این میان باید به انتظار نشست و دید ۸ کاندیدای حاضر در صحنه با چه رویکرد تبلیغاتی وارد میدان خواهند شد؛ آیا قالیباف که در حال حاضر  بیش از ۵۰ سایت تبلیغاتی در عرصه مجازی از وی حمایت می کنند؛ در تبلیغات غیر مجازی خود نیز همین مشی را ادامه خواهد داد؟

این در حالی است که دکتر قالیباف در نشست خبری خود با خبرنگاران با ااشاره به اینکه در ۶ سال گذشته برنامه ای را به طور مرتب با ۲۵۰ تن از  کارشناسان زبده مشخص کرده ام اظهار داشت: این برنامه آماده است و در یک کنفرانس خبری به طور کامل توضیح خواهم داد.

با این حال باز هم دکتر قالیباف اعلام نکرد که هزینه برپایی ۶ ساله ستادهای او بر مبنای آنچه که اکنون مدعی است و هزینه کار کارشناسی بیش از ۲۵۰ نفر در ۶ سال برای طراحی این برنامه و یا برنامه های تبلیغاتی مشابه در این ایام از کدام منبع تامین شده است.

این ابهام در منابع مالی تبلیغات انتخاباتی شهردار تهران آنجا جدی‎تر شد که او شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد  در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث ثبت‌نام شما در این انتخابات شد، گفت: نکته‌ای که در اینجا باید بیان کنم این است که ثبت نام من برای ادای دین  به مردم و انقلاب بود.  من یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم.

با این وجود و بنا بر ادعای دکتر قالیباف مبنی بر عدم اتصال به منابع قدرت و ثروتی، شاید بد نباشد که ایشان منابع مالی خود را که از طریق آن توانسته است این حرکت تبلیغاتی گسترده در کشور را سامان دهد، برای مردم بیان کند.

لازم به ذکر است پیش از این در ۲۸ اردیبهشت سال ۸۰ نیز رهبر انقلاب ضمن اشاره به این مساله فرموده بودند:

“یکى از کارهایى که بنده – چه در تبلیغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهورى – همیشه نگران آن هستم، این است. نه خودشان تبلیغات پُرخرج کنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضى افراد ممکن است بگویند به ما ربطى ندارد؛ این کار پُرخرج را دیگران مى‌کنند. شما بگویید نکنند.”

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.