سرویس: تولیدی ۱۴:۱۱ - سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵

سلسله مباحث شفاعت-گفتار اول

حضرت معصومه علیها السلام و شفاعت صحرای محشر

یکی از نامهای روز قیامت روز آشکار شدن نهان اشیا است؛ مقامات بلند اهل بیت علیهم السلام برای مردم از جمله مقام شفاعت از خلائق یکی از امور پنهانی که روز قیامت آشکار می شود

شهرضانیوز– یکی از مقامات والایی که خداوند به وجود مقدس حضرت معصمه علیها السلام عنایت فرموده است مقام شفاعت در روز قیامت است. برای واضح شدن عظمت این مقام رفیع لازم است که جایگاه شفاعت را بهتر بشناسیم   در این مجال در سه گفتار پیرامون این مسأله می پردازیم.

قیامت روز آشکار شدن امور پنهان:

یکی از نامهای روز قیامت روز آشکار شدن نهان اشیا است؛ قرآن کریم میفرماید یوم تبلی السرائر (الطارق/ ۹) ترجمه: روزی که پنهانی ها آشکار می شود

یکی از امور پنهانی که روز قیامت آشکار می شود مقامات بلند اهل بیت علیهم السلام برای مردم است از جملۀ این مقامات مقام شفاعت از خلائق است.

شفاعت در قرآن:

شفاعت از مسائلی است که در قرآن کریم در مورد آن سخن گفته شده است

این آیات را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

دسته اول: آیاتی که شفاعت را به طور مطلق رد می کند مثل قول خداوند متعال: (یَا أَیّهَا الّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمّا رَزَقْنَاکُم مِن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خُلّهٌ وَلاَ شَفَاعَهٌ) (بقره/۲۵۴).ترجمه: ای کسانیکه ایمان آورده اید از آنچه به شما روزی کردیم انفاق کنید قبل از روزی که نه در آن خرید و فروشی و نه رفاقتی و نه شفاعتی باشد.

و هم چنین : (وَلاَ یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَهٌ) (بقره/۴۸). ترجمه: از روزی بترسید که…. شفاعت کسی مقبول نیست.

این آیات دستاویز وهابیت برای شرک دانستن شفاعت است که توضیح و معنای آن و جواب آنها خواهد آمد.

دسته دوم: آیاتی که شفاعت را منحصر در خدای متعال می کند مانند قول خداوند متعال : (مَا لَکُم مّن دُونِهِ مِن وَلِیّ وَلاَ شَفِیعٍ) (سجده/۴). ترجمه: غیر از خدا برای شما هیچ یاور و شفیعی نیست.

وقوله تعالى: (قُل للّهِ الشّفَاعَهُ جَمِیعاً) (زمر/۴۴)ترجمه: بگو که یکسره ویژۀ خداست.

دسته سوم: آیاتی که شفاعت را برای غیر خدا نیز ثابت می کند ولی این شفاعت منوط به اذن خداست مثل قول خدای تعالى: (وَلاَ تَنفَعُ الشّفَاعَهُ عِندَهُ إِلّا لِمَنْ إِذِنَ لَهُ) (سبأ/۲۳). ترجمه: و شفاعت سودی ندارد جز برای کسی که به او اذن داده شده باشد.

و همچنین : (مَن ذَا الّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِهِ) (بقره/۲۵۵). ترجمه: کیست که نزد خداوند شفاعت کند جز اینکه با اذن خدا باشد.

با بررسی این سه دسته آیات نتیجه می گیریم که شفاعت امری اختصاصی برای خداوند و کسانی میتوانند شفیع به درگاه الهی باشند که خدا به آنها اذن داده باشد نه هر کسی.

و همچنین پوچی کلام وهابیت که می گویند درخواست شفاعت از غیر خدا شرک است معلوم میشود زیرا آیاتی که از شفاعت نهی می کند مربوط به درخواست شفاعت از بتها توسط مشرکین است که قرآن مجید می فرماید: (الّذِینَ اتّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلّا لِیُقَرّبُونَا إِلَى اللّهِ زُلْفَى) (زمر/۳) ترجمه: کسانی که از غیر خدا یاورانی[از بتها] را انتخاب می کنند [و می گویند] ما آنها را عبادت نمی کنیم جز اینکه اینها ما را به خداوند نزدیک کنند. [و شفیع ما باشند].

بنابراین مشرکین و بت پرستان بتهایشان را به گمان اینکه بتها، آنها را به خدا نزدیک می کنند می پرستیدند در حالیکه ما شفیع را نمی پرستیم بلکه او را به خاطر آبرو و جایگاهش وسیله به درگاه خدا قرار میدهیم و فرق بسیاری بین پرستش شفیع و بین وسیله قرار دادن به درگاه خدای یکتاست.

برای تحقیق بیشتر به کتب نقد وهابیت مثل سلفی گری و پاسخ به شبهات مراجعه شود.

معنا و انواع شفاعت

شفاعت از ماده شفع گرفته شده که به معنای یاری طلبی است و شفیع کسی است که برای دیگری درخواستی را درخواست می کند( لسان العرب ج ۷ ص۱۵۲)

شفاعت به دو دسته تقسیم می شود:

۱- شفاعت در دنیا: که فقط اختصاص به معصومین ندارد و به معنای پادرمیانی برای کار خیری است که  در روایات به آن سفارش شده است و از آن به زکات آبرو تعبیر شده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: الشفاعۀ زکاۀ الجاه پادرمیانی و واسطه شدن  زکات آبروست (تحف العقول ص۳۸۱)

۲- شفاعت در آخرت: یعنی وساطت به در گاه خدا برای چشمپوشی از گناهان و جرائم شخصی است که از مقامات والای اهل بیت علیهم السلام و منسوبین به آنان است.

مسعود کدیور شهرضا

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

پاسخ دهید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

سوال امنیتی: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.