سرویس: اخبار شهرضا ۲۲:۳۰ - سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵

سامانه جدید تاکسی بی‌سیم، ایجاد رقابت یا رکود بازار تاکسیرانی شهرضا

رؤسای ادارات و تاکسیرانان شهرضا، نظرات متفاوتی نسبت به ایجاد سامانه جدید تاکسی بی‌سیم در شهرضا دارند و همین تفاوت نظرات، لزوم ورود شورای ترافیک در این مقوله را نشان می‌دهد.

به گزارش شهرضانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، ایجاد سامانه جدید تاکسی بی‌سیم شهرضا، خبری بود که علی احمدی، رئیس شورای اسلامی شهرضا در نشست خبری خود با خبرنگاران آن را مطرح کرد.

به گفته وی مصوبه ایجاد این کد در شورای اسلامی شهرضا صادر شده و به‌ زودی شاهد افتتاح آن هستیم.

این خبر شاید بیشتر از آن‌ که برای مردم شهر و مسافران درون‌شهری حائز اهمیت باشد، مورد توجه تاکسیرانان شهری و به ویژه صاحبان تاکسی‌های بی‌سیم خواهد بود.

سیستم تاکسیرانی درون‌شهری شهرضا متشکل از تاکسی‌ سرویس‌ها، تاکسی‌ سرویس مدارس، تاکسی گردشی، خطوط ویژه و تاکسی‌های بی‌سیم است که هر کدام سهمی در حمل‌ و نقل دارند.

بر اساس مصوبات و آئین‌نامه‌های اجرایی قانونی وزارت کشور، تکلیف حمل‌ و نقل بار و مسافر با شهرداری‌ها بوده و سازمان تاکسی‌رانی زیر مجموعه شهرداری است.

تعاونی تاکسیرانی و خطوط ویژه شهرضا در سال ۶۴ به ثبت رسیده است و در سال ۷۲ قراردادی بین تعاونی تاکسیرانی اصفهان و شهرضا منعقد می‌شود تا فرکانس تاکسی بی‌سیم اصفهان به شهرضا داده شود.

در سال ۷۷ وزارت پست و تلگراف مجوز فرکانس را برای شرکت تعاونی تاکسیرانی شهرضا صادر می‌کند که بر اساس این مجوز امکانات مورد نیاز خریداری می‌شود.

بر اساس برآوردهای کارشناسان اداره کار و تعاون شهرضا در سال ۹۳، تاکسی بی‌سیم روزانه در شهرضا هزار و ۳۰۰ سرویس و در روزهای بارانی حدود ۲ هزار سرویس ارائه می‌دهد اما رئیس سازمان حمل‌ و نقل عمومی شهرستان معتقد است که بر اساس برآورد سازمان تاکسیرانی شهرضا در سال ۹۲، سیستم تاکسی بی‌سیم روزانه بین  هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تماس دریافت می‌کند که تعدادی از این تماس‌ها به دلیل نبود تاکسی پاسخ داده نمی‌شود.

* افزایش شمار تاکسی‌های بی‌سیم جدید کارشناسی نشده

مجتبی عشقی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با بیان اینکه اضافه کردن تاکسی بی‌سیم در شهرضا نیازمند کار کارشناسی شورای ترافیک است، اظهار کرد: در سنوات قبل ۱۲۰ تاکسی بی‌سیم با دو فرکانس در شهرستان درخواست شده است و این در حالی است که در حال حاضر تنها با یک فرکانس که جوابگوی ۶۰ ماشین بوده؛ ۱۰۳ تاکسی را پوشش می‌دهیم و مجموعه توانایی اضافه کردن تاکسی‌های جدید را دارا نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۲۰ نفر از رانندگان اتوبوس‌رانی را از شرکت اتوبوس‌رانی شهرضا به دلیل واگذاری به بخش خصوصی اخراج کردند که در جلسه مشترک با رئیس تاکسیرانی مقرر شد که به هر نفر از این افراد سه دنگ تاکسی بی‌سیم واگذار شود.

رئیس تاکسی بی‌سیم شهرضا این کمک را در حالی دانست که رانندگان اتوبوس تمام سنوات خود را دریافت کرده‌اند و تأکید کرد: در سال گذشته با وجود اشباع مجموعه، ما به ۱۰ نفر از این افراد تاکسی واگذار کردیم که مجبور شدیم در حال حاضر با وجود مجوز ۱۰۰ دستگاه تاکسی، به ۱۰۳ تاکسی خدمات دهیم.

وی با بیان این که بر اساس گفته سایت تاکسیرانی، شهرضا با مازاد تاکسی مواجه است، عنوان کرد: این تعداد دستگاه‌های تاکسی بی‌سیم شهرضا مازاد بر ظرفیت شهرضا است که موجب شده در تمام ایستگاه‌ها با مشکل مواجه باشیم.

* رکود در تاکسیرانی شهرضا/ تاکسی‌های بی‌سیم با مشکل ایستگاه مواجه هستند

عشقی با اشاره به رکودی که بر تاکسیرانی شهرضا حاکم است، گفت: تاکنون چند مورد شکایت به دلیل ایستادن تاکسی‌های بی‌سیم خود در خیابان حکیم زاهد داشته‌ایم که این مسأله به دلیل نبود ایستگاه مشخص است.

وی با بیان اینکه شهرضا با مازاد تاکسی نسبت به میانگین استان مواجه است، گفت: ریاست تاکسیرانی شهرضا به رانندگان اتوبوس‌رانی که اخراج شده‌اند قول تاکسی شهری داده است، اما این افراد درخواست واگذاری تاکسی بی‌سیم کرده‌اند.

رئیس تاکسی بسیم شهرضا اضافه کردن تاکسی‌های جدید را بدون در نظرگیری ایستگاه توقف تاکسی دانست و خاطر نشان کرد: تاکسی‌های ما مجبور به توقف مقابل محل کسب و منازل مسکونی شهرستان هستند و محلی برای توقف ندارند.

وی با بیان این اقدام کارشناسی نشده است، تصریح کرد: نظر ما بر این است که این رانندگان اخراج شده را در قسمت‌های مختلف تاکسیرانی تقسیم کنند.

* سامانه فعلی تاکسی بی‌سیم شهرضا برای خدمت‌رسانی بهتر نیاز به رقیب دارد

اکبر بهارلویی در این زمینه با بیان اینکه اضافه کردن تاکسی بی‌سیم‌های جدید ربطی به تاکسی بی‌سیم‌های فعلی ندارد، به خبرنگار فارس در شهرضا گفت: تاکسی بی‌سیم جدید، یک شبکه تاکسی بی‌سیم خصوصی بوده که شهرداری مجوز کار آن را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه تاکسی بی‌سیم به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود، اظهار کرد: در سال ۹۲ که بنده به‌ عنوان رئیس حمل‌ و نقل عمومی به شهرضا آمدم، تاکسی بی‌سیم شهرضا مجوز و پروانه کار نداشت و اقدامات قانونی برای اخذ پروانه آن انجام شد.

رئیس حمل‌ و نقل عمومی شهرستان شهرضا افزود: در آن سال بر اساس برآوردهای ما مشخص شد که سامانه تاکسی بی‌سیم شهرضا روزانه بالغ بر هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تماس دریافت می‌کنند که ما تلفن‌های متعددی مبنی بر اعتراض مردم دریافت می‌کردیم که این سامانه جوابگوی مردم نیست و یا تاکسی برای پاسخگویی ندارد.

وی با بیان اینکه هر سامانه اگر رقیب نداشته باشد، انگیزه خدمت‌رسانی در آن سامانه به مردم کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: عموم حمل‌ و نقل شهرستان نسبت به کمبود مسافر شکایت دارند؛ همچنین کرایه‌های سیستم تاکسیرانی شهرضا، منطقی نبوده و کم‌تر از شهرهای اطراف است.

رئیس حمل‌ و نقل عمومی شهرستان خاطر نشان کرد: هیچ جایگاه و ایستگاهی برای تاکسی بی‌سیم وجود نداشته و این تاکسی‌ها باید در پارکینگ‌های خود باشند، اما برای تسهیل در خدمت‌رسانی در چهارگوشه شهر ایستگاه‌هایی در سطح مناطق مختلف شهر قرار داده‌ایم، لزوماً تاکسی‌ها نباید در یک نقطه متمرکز شوند.

وی با اشاره به اصلاح ایستگاه‌های موجود، ادامه داد: اگر تاکسی‌ها موجب اذیت و آزار مردم شوند، با آن‌ها برخورد جدی می‌کنیم.

* ایجاد کمیته انضباطی برای نظارت بر حمل‌ و نقل مسافر

رحیم جافری در این باره با بیان اینکه تاکسی بی‌سیم در راستای دسترسی آسان، سریع و توزیع خدمات تاکسیرانی به کل شهر ایجاد شده است، به خبرنگار فارس در شهرضا گفت: به دنبال این هستیم که با هدایت و فرماندهی این تاکسی‌ها در کم‌ترین زمان ممکن، مردم به تاکسی دسترسی داشته باشند و زمان زیادی برای جابه‌جایی از دست ندهند.

شهردار شهرضا با بیان اینکه ایجاد این خط هیچ تأثیری بر درآمد تاکسی‌های فعلی ندارد، تصریح کرد: ما برای نظارت بر حمل‌ و نقل مسافر کمیته انضباطی ایجاد کرده‌ایم و در هر نقاطی که کمبود تاکسی بنا بر گزارش مردم وجود داشته باشد، سریعاً جبران می‌کنیم.

وی افزود: بر این اساس با کسانی که در مسیر خود نباشند و یا تخلفی داشت باشند، در کمیته انضباطی مطرح و برخورد می‌کنیم.

جافری خاطرنشان کرد: تاکسی‌های بی‌سیم جدید بر اساس نیاز شهر در مناطقی که نیاز وجود داشته باشد، جای‌گذاری می‌شوند.

بر اساس این گزارش، رؤسای ادارات مرتبط با تاکسیرانی و تاکسیرانان فعلی شهر نظرات متفاوتی نسبت به ایجاد این سامانه جدید در سطح شهرضا دارند و همین تفاوت نظرات خود لزوم ورود شورای ترافیک شهر و به ویژه استان را در این مقوله بیش‌ازپیش نشان می‌دهد تا با بررسی کارشناسانه، به لزوم یا عدم لزوم ایجاد این خط بی‌سیم جدید رأی دهند.

از طرفی امکان اعلام نظر برای رانندگان تاکسی فعلی شهر به عنوان قشری که با مشکلات فراوان در سال‌های گذشته، از افزایش چند برابری واحدهای سوختی تا لوازم‌یدکی و قیمت خودرو مواجه بودند در این قضیه امری ضروری است،‌ زیرا علی‌رغم گفته مسؤولان افزایش شمار تاکسی در سطح شهر، تأثیر مستقیمی بر معیشت و سطح زندگی آن‌ها به عنوان یک قشر پرجمعیت شهر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.